Az elektromos autók formája rendkívül fontos, ugyanis a légellenállás jelentős hatótáv-csökkentő tényező, ezért elengedhetetlen, hogy a villanyhajtású járműveknek a lehető legjobb legyen a légellenállási alaktényezője.
Ezen a téren jelenleg a Mercedes a világelső, amely a tavaly bemutatott EQS elektromos luxuslimuzin 0,20-as alaktényezőjével utasította maga mögé a mezőnyt. A német márka ezután az idei Las Vegas-i CES-en mutatta be a Vision EQXX koncepcióautót, amelynek még tovább sikerült javítani a formáját: a túraautót idéző koncepció alaktényezője már csak 0,17, ami többek között az 1000 kilométeres hatótávot is lehetővé teszi. A Motor1 elemzésében rámutatott, hogy 0,01-nyi eltérés a teljes hatótáv 2,5 százalékát is elviheti.
Az SUV-k rendkívül népszerűek, formaviláguk azonban nem túl hatékony az elektromos hajtáshoz (Fotó: Daimler)
Ez rossz hír a jellemzően nagy és tömbszerű SUV-k gyártói számára, akiknek most alaposan újra kell gondolni a designjukat.
Megkerülhetetlen tény, hogy jelenleg az autók mérete az egyik legfontosabb tényező, ha az aerodinamikai tulajdonságokról van szó
- mondta a lapnak nyilatkozva Markus Schäfer, a Mercedes technológiai vezetője. A szakember hozzátette, hogy a jövő SUV-jei látványosan más formavilágot hoznak majd a mostaniakhoz képest, a jobb légellenállás érdekében.
Schäfer úgy gondolja, hogy az elektromos városi terepjáróknál jellemző lesz, hogy az autó hátulja ellaposodik, hogy optimalizálja az autó körül áramló levegő mozgását. Azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a belső égésű motorok nélküli SUV-k első és hátsó tengelye eltérő szélességű lehet, hasonló okokból.
A cég fő tervezője Gordon Wagener azonban rámutatott, hogy a nagyobb karosszériás SUV-k, jellegükből adódoan soha nem lesznek majd igazán hatékonyak. A designer a már említett Vision EQXX-et említette példaként, amelynek a profilja az alacsonyabb szedánokéra hasonlít leginkább.
A Mercedes-Maybach EQS elektromos SUV már lekerekítettebb élekkel érkezik, de a jövő SUV-jeit még inkább a légellenállás csökkentését szem előtt tartva tervezik majd (Fotó: Daimler)
Ennek ellenére az EQS luxuslimuzinból idén elkészül majd az emelt karosszériás SUV változat is. A német márka tavaly szeptemberben már bemutatta a Maybach márkanévvel ellátott EQS SUV koncepcióját, így körülbelüli elképzelésünk lehet róla, hogy néz majd ki, ha forgalomba kerül. Bár ez még a klasszikus SUV-k vonalvezetését követi, a formatervezésnek köszönhetően így is hatékonyabb, a mostani, robbanómotoros változatoknál. Összehasonlításként: a Mercedes GLS és a kisebb méretű GLE légellenállási alaktényezője 0,32, illetve 0,29. Az EQS SUV-ról eddig világot látott kémfotók pedig arra utalnak, hogy az elektromos városi terepjárónak még ezekhez képest is simább, lekerekítettebb vonalai lesznek majd.
Fontos megjegyezni, hogy a Mercedes az EQS-hez egy vadonatúj platformot fejlesztett, amely kifejezetten az elektromos hajtás kiszolgálására jött létre. Bár a márka modelljei között már most is elérhető az EQE és az EQB városi terepjárók, ezek még a GLA, illetve a GLB platformjára épülnek, azaz az alaktényezőjük is valószínűleg magasabb, mint a kifejezetten villanyhajtásúnak tervezett EQS SUV-é lehet majd.