Még március elején írtuk meg, hogy Párizsban fontolgatják a bérelhető elektromos rollerek betiltását. Azóta pedig sor került a szavazásra is a francia fővárosban, ahol a voksolásra jogosultak elsöprő többséggel határoztak: a rollereknek mennie kell - írja a TechCrunch.
Kijelenthető, hogy a párizsi főpolgármester, Anne Hidalgo által kezdeményezett szavazáson földcsuszamlásszerű eredmény született: a szavazók 89 százaléka voksolt ugyanis az elektromos rollerek betiltása mellett.
A döntés azt jelenti, hogy a Párizsban működő rollermegosztó cégeknek - Tier, Lime és Dott - szeptember 1-ig el kell tüntetnie a francia fővárosból a mintegy tizenötezer darab elektromos rollert. Ez a terület már korábban is sok vitát gerjesztett, Párizsban pedig rendkívüli módon megszigorították az elektromos rollerek használatát.
A francia fővárosban rollerezők ugyanis legfeljebb 10 km/h maximális sebességgel közlekedhettek, a kezdeti áldatlan állapotok - amikor szinte bárhol ott lehetett hagyni a kétkerekű járműveket - után pedig a bérlést már csak kijelölt helyeken lehetett lezárni, aki nem így tett, komoly büntetésre számíthatott.
Anne Hidalgo korábban még üdvözölte a rollerek megjelenését, mivel célul tűzte ki, hogy Párizsban is bevezessék az úgynevezett 15 perces város koncepcióját, azaz, hogy ennyi idő alatt a lehető legtöbb közszolgáltatást el lehessen érni, bárhol is legyünk a városban. Emellett parkolóhelyeket szüntettek meg, hogy gyalogosbarát területeket hozzanak létre és kibővítsék Párizs bicikliút-hálózatát is.
A rollerekkel kapcsolatban azonban sok panasz érkezett a lakóktól: volt, akinek nem tetszettek a mindenhol eldobált járművek, míg mások veszélyesnek érezték a valóban meglehetősen gyorsan közlekedő rollereseket.
Hidalgo arra is rámutatott, hogy a rollerek miatt megnőtt a balesetek száma, illetve nem nevezte fenntarthatónak a díjszabást sem (egy 10 perces útért nagyjából 5 eurót kell fizetnie a párizsiaknak). Azt is mondta, hogy a szabadon elérhető rollermegosztás módszere nem annyira környezetbarát, mint amennyire ő szeretné - igaz, azt nem tette hozzá, hogy ez pontosan mit jelent. A TechCrunch ezért saját kutatást végzett Párizsban és azt találták, hogy a népszerű elektromos rollerek nem váltják ki az autóhasználatot, viszont így kevesebben sétálnak és kevesebben döntenek a tömegközlekedés használata mellett. Egy másik, 2019-es kutatás pedig azt találta, hogy a rollerek használata az autóval megtett kilométerek nagyjából 7 százalékát váltják ki.
A három érintett cég közös közleményt adott ki, amelyben rámutattak, hogy az elsöprő eredmény ellenére a szavazáson csak nagyon kevesen vettek részt: összesen 103 084 ember járult az urnákkhoz, ami a francia főváros szavazásra jogosult polgárainak csupán 7,5 százalékát teszi ki. A három cég problémásnak találja, hogy csak kevés helyen lehetett szavazni, ahol emiatt hosszú sorok alakultak ki, a voksokat pedig nem lehetett elektronikus formában leadni. Azt is sérelmezték, hogy a szavazás csak a párizsi lakosokra terjedt ki, azokra nem, akik ingázva érkeznek Párizsba minden nap. A cégek szerint egyébként a rollereik 90 százalékát minden nap használják, 2021-ben pééldául több mint 1,2 millió alkalommal vették igénybe a szolgáltatást - ez egyébként nagyjából napi 27 000 bérlést jelent - és nagyjából 16 millió kilométert tettek meg a Lime, a Tier és a Dott rollereivel.
A referendum egyébként nem kötelező hatályú, azaz Anne Hidalgo-nak nem kell feltétlenül aláírnia az erről szóló rendelkezést, illetve változtathat is annak részletein. A rollermegosztó cégek közül pedig azok, amelyek kerékpár vagy elektromos kerékpár megosztását is kínálják, maradhatnak a városban.