A különféle közlekedési módok talákozásából jellemzően érdekes vagy bizarr járművek születnek, elég csak a repülőtéren látható megannyi furcsa céleszközre gondolni. A vasúti vagy villamospályák ellenőrzésére használt autók is ugyancsak meglepően tudnak kinézni, amikor a gumiabroncsokat vasúti kerekekre "cserélve" hajtanak végig a síneken.
Ez egy igen hatékony megoldás, hiszen amerre a pálya megy, arra nem feltétlenül vezet úttest, így a pályakarbantartók viszont könnyen eljuthatnak a javítást vagy fejlesztést igénylő szakaszokra. Igen ám, de mi a helyzet, ha megsérül az egyik sín, például egy baleset, vagy egy természeti katasztrófa miatt?
Amerikai vasúti karbantartó kisteherautó, gumiabroncsokkal és vasúti kerekkel (Fotó: wv.gov)
A megoldást egy kínai művész, Heqi Wang különleges "kétéltű" koncepciómotorja jelentheti - írja a RideApart. A meghökkentő megjelenésű elektromos motorkerékpár ugyanis vasúti kerekek nélkül képes biztonságosan haladni a síneken, ha pedig véget ér a vasúti pálya, az aszfaltont udja folytatni az útját.
A vasúti közlekedésre is alkalmas elektromos motor meghökkentő külsőt kapott (Fotó: Heqi Wang)
A megoldást a motor testébe épített - a fenti fotón narancssárga - panelek jelentik: ezek alaphelyzetben egyszerű borítólemeznek tűnnek, azonban lejjebb csúsztatva képesek rögzíteni a járművet a sínen, így az a normál kerekeit használva képes tovább haladni a fix pályán. A normál kerék ez esetben egy különleges, tengely nélküli megoldást jelent, amely a belső felén lévő fogaskerek segítségével mozgatja a járművet. Ez a megoldás a svájci autótervező Franco Sbarro védjegye volt egy időben, és bár kétségtelenül látványos, nem tudott igazán elterjedni. Egy szintén csak koncepcióként létező Tesla-motorkerékpárt is hasonló kerekekkel álmodott meg a tervezője.
Mivel koncepcióról van szó, ezért bizonyos információkat egyelőre nem ismerünk: nem tudni például, hogyan stabilizálja magát a motor a sínen való haladás közben, mint ahogy az sem egyértelmű, hogy az ilyen járművet használó pályakarbantartók hogyan tudnák magukkal vinni a szükséges szerszámokat, alkatrészeket.
Wang elképzelése szerint a sínjáró motorkerékpárt elektromos motor hajtja, azonban a sebességéről, hatótávjáról, az akkumulátor kapacitásáról vagy a villanymotor teljesítményéről egyelőre nincsenek adatok.
A RideApart szerkesztője megjegyzi, hogy bár kétségtelenül látványos megjelenésű járműről van szó, felmerül a kérdés, hogy mennyire használható motorkerékpárként, mivel ergonómiai megoldásai látványosan eltérnek a "hagyományos" motorokétól.
Az elektromos motorkerékpáron kissé furán kellene ülni (Fotó: Heqi Wang)
Ettől függetlenül mindenképpen érdekes tervről van szó, kíváncsian várjuk, hogy legalább a prototípusig eljut-e az ötlet, de figyelembe véve, hogy a vasút szerepe az utóbbi időben ismét elkezdett növekedni - főleg a repülés kiváltása és az emissziók csökkentése miatt - nem zárható ki, hogy a koncepciómotor esetleg sorozatgyártásba is kerülhet a közeli jövőben. Erre már csak azért is lehet esély, mert Wang rendkívül olcsóra tervezte az egyébként nagyjából 40 kilós járgányt: számításai szerint egy-egy példány 400 dollárba, azaz bő 152 ezer forintba kerülne.