Az elektromos autók terjedésével egyre nagyobb lesz a piaca a villanyhajtáshoz tervezett lakókocsiknak is - különösen a koronavírus-világjárvány innenső oldalán, hiszen a covid megjelenése óta újra egyre népszerűbbé válik ez műfaj. Korábban a Zöld Pályán is írtunk a jellegzetes amerikai Airstream lakókocsik gyártójának legújabb, eStream nevű fejlesztéséről, amely akár egy okostelefonnal is távirányítható és amely saját akkumulátorának köszönhetően leveszi a terhet a vontató járműről, így annak nem csökken a hatótávja.
Érdekesség, hogy az első Airstream lakókocsikat a repülőmérnökként dolgozó Hawley Bowlus tervezte, aki részt vett a Spirit of St. Louis repülőgép építésében is - Charles Lindbergh ezzel repülte át az Atlanti-óceánt 1927-ben. Bowlus 1936-ig tervezett lakókocsikat - ezeknek körülbelül a fele a mai napig használható. Nemrég egy eredeti Bowlusért 187 000 dollárt, azaz bő 77 millió forintot fizettek egy árverésen.
A jellegzetes Airstream lakókocsikat Hawley Bowlus tervezte (Fotó: Wikipedia)
A tervező nevét viselő céget 2014-ben élesztette újra egy kaliforniai család, amely már akkor bemutatta az Endless Highways nevű modellt: ez a modell volt a világ első olyan lakókocsija, amely lítium-vasfoszfát akkumulátorának köszönhetően akár két hétig is ki tudta szolgálni a lakókat, anélkül, hogy rá kellett volna csatlakoztatni az elektromos hálózatra.
Elektromos autóhoz elektromos lakókocsit!
A cég a villanyhajtás terjedésére válaszolva nemrég bemutatta legújabb fejlesztését: a Bowlus Volterra nem kevesebbet állít magáról, mint, hogy ez a világ első elektromos lakókocsija. Ez valószínűleg nem igaz, ha csak a cikk elején említett eStreamet nézzük, igaz, a Bowlus fejlesztésének jelentősebb a kapacitása.
A Bowlus Volterra több mint 100 kilométerrel tudja megtoldani a vontató elektromos autó hatótávját (Fotó: Bowlus)
A Motor1 információi szerint a lakókocsi akkumulátorcsomagjának 17 kilowattórás kapacitása azt is lehetővé teszi, hogy akár vontatás közben töltse a vontató elektromos autót. Ezzel egyébként nagyjából 104 kilométert tud hozzátenni a vontató jármű hatótávjához - ezt egyébként akár vészhelyzetben is lehet használni, ha az autó akkumulátora teljesen lemerült volna.
A lakókocsi tetején napelem-panelek kaptak helyet, amelyek 420 wattot tudnak hozzátenni az akkumulátorok töltöttségéhez - ezt ráadásul álló helyzetben, de mozgás közben is képesek produálni, sőt, a tulajdonosnak a beállításukkal sem kell bíbelődnie, automatikusan teszik a dolgukat.
Luxus négy felnőttnek, rengeteg pénzért (Fotó: Bowlus)
A beltér a Bowlusra jellemző luxus jegyében készült: négy felnőttnek kínál kényelmes szállást, teljes méretű zuhanyzót - bár talán nem annyira menőt, mint a fehér teherautóba rejtett mini luxuslakás - és konyhát. A lakókocsin egy 190 literes ivóvíz és egy 140 literes szürkevíz-tartály is helyet kapott, utóbbi a vécé öblítésére szolgál. Bár a tervezés során úgy gondolták, hogy a tulajdonosknak nem lesz szüksége gázra, helyette a villanyra támaszkodhatnak, de ha valaki úgy gondolja, hogy nem tud meglenni gázpalack nélkül, a Volterra azzal is felszerelhető. Ha pedig valaki nem bírná elviselni a természetben való tartózkodást a civlizicáió vívmányai nélkül, a lakókocsi nagy sebességű műholdas internettel is ellátható.
A Volterra tervezői a háziállatokra is gondoltak (Fotó: Bowlus)
A Bowlus sosem az alacsony árairól volt ismert, így talán nem meglepő, hogy a Volterráért is jó mélyen zsebbe kell nyúlni, de az ár szintje talán így is meghökkentő lehet. Míg az árverésen elkelt, közel 90 éves lakókocsiért 77 millió forintnak megfelelő összeget kértek, a Bowlus Volterra árlistáján a legalacsonyabb (!) felszereltségért 310 ezer dollárt, azaz bő 128 millió forintot kell kifizetni. Összehasonlításként: ennyibe kerül a futballsztár Christiano Ronaldo 2007-2012 között gyártott Ferrari 599 GTB Fiorano típusú sportautója is.