Az amerikai különleges erők katonái számára létfontosságú a gyorsaság és a meglepetés ereje. Az ellenséges vonalak mögött tevékenykedve számukra a halállal lehet egyenlő, ha idő előtt fény deürl a jelenlétükre. Ugyanakkor, gyakori, hogy nehéz terepen kell átvágniuk, hogy elérjék, megközelítsék a célpontjukat. Kézenfekvő járműnek tűnik egy terepmotor, amely alkalmas a sziklás, vagy erdős terepen való közlekedésre, más kérdés, hogy a hasonló járművek általában akkora zajt csapnak, hogy a becserkészendő ellenség már kilométerekről hallja a Seal Team 6 érkezését.
Ezt a problémát az amerikai védelmi minisztérium, a Pentagon alá tartozó, különleges projekteket - például annak idején a lopakodó bombázót - fejlesztő DARPA oldotta meg, azzal, hogy komolyabb összeget fektetett most be egy elektromos hajtású terepmotor kifejlesztésébe. A járgány, a Popular Science cikke szerint a SilentHawk nevet kapta, a DARPA illetékeseinek pedig annyira megtetszett az első elkészült prototípus, hogy egyből rendeltek is belőle két továbbit.
A SilentHawk két órán át használható elektromos üzemmódban (Fotó: Logos Technologies)
Az e-terepmotor a katonai technológiákat, például drónokat fejlesztő Logos Technologies és az elektromos motorokban utazó Alta Motors közös fejlesztése. Természetesen, az árnyak között suhanó különleges osztagosok nem gurulhatnak oda az első töltőoszlophoz, ezért a SilentHawk nem csak elektromos hajtással tud közlekedni. Valójában egy hibridről van szó, amely azonban egyaránt működtethető benzinnel, gázolajjal, sőt, még bizonyos típusú kerozinnal is, hogy a katonák azzal tölthessék tele a tankot, amihez éppen hozzáférnek. A belső égésű motor működés közben feltölti a SilentHawk akkumulátorait, emellett azonban a különféle katonai kütyüket, rádiókat, navigációs eszközöket vagy akár táblagépeket is képes ellátni energiával. Csúcssebessége 128 km/h, a Logos ígérete szerint pedig mintegy két órán át használható elektromos üzemmódban - bár természetesen ez nagyban függ attól, hogy milyen terepen és milyen teljesítménnyel használják a motort.
"Mivel viszonylag kisméretű járművekről van szó, akár egy helikopterről is le lehet dobni a motorokat a bevetési területre" - mondta Doug Rombough, a Logos Technologies fejlesztésért felelős alelnöke. "Ha a multi-fuel üzemmódból átkapcsolják elektromos módba, a legnagyobb zajt a kerekek keltik majd."
A belső égésű motor használata közben a SilentHawk körülbelül 75 decibelnyi zajt csap, összehasonlításként, egy versenyzésre használt terepmotor nagyjából 113 decibellel berreg. Az elektromos üzemmódban azonban már csak 55 decibelnyi hangja van, ami egy átlagos beszélgetés hangerejének felel meg. Ennél halkabb is lehetne, ehhez azonban a hajtóláncot gumipántra kellene cserélni, ami nem minden terepre lenne megfelelő.
Ennek ellenére a SilentHawk már így is olyan halk, hogy az a tesztek során még a motort tervező Alex Dzwillt is meglepte, miközben egy hagyományos, benzines terepmotort már több mint egy kilométerről meghallott. A DARPA most további fejlesztéseket tervez a járgányon, például csökkentenék a tömegét és további funkciókkal bővítenék a tudását. Ezek között szerepel például egy léghűtéses motor kifejlesztése, illetve a motor moduláris átalakítása, hogy minden alkatrész cserélhető, bővíthető legyen - például az ülés helyére épített generátorral, amely álló helyzetben is képes tölteni a SilentHawk akkumulátorait. Az egyik elképzelés szerint pedig akár fél óra alatt a belső égésű motort egyszerűen ki lehetne szerelni a gépből, hogy a könnyebb változattal nagyobb területet be lehessen járni halálos csendben.