Az elektromos autók terjedésével megjelentek az elektromos kamionok is, a Tesla is fejleszti a sajátját, közben pedig sokan azon gondolkodnak, hogyan lehet gazdaságossá tenni ezt a megoldást, hiszen a személyautóknál eleve jóval nehezebb gépek rengeteg tonnányi rakományt is vontatnak magukkal, ami érthető módon "eszi" a hatótávot.
A szakemberek több megoldáson is dolgoznak, ilyen például a trolivá alakítható kamionok ötlete, amellyel Németországban kísérleteznek. A svéd teherfuvarozó cég, az Einride azonban más utat választott - írja az InsideEVs.
Az Einride a szállítmányozás jövőjére készül (Fotó: Einride.tech)
A cég május végén mutatta be az Einride Trailer koncepcióját, ami a világ első elektromos hajtással felszerelt vontatmánya. A bemutató videón egy konténeres felépítmény látható, de valószínű, hogy tartálykocsiként vagy egyszerű nyerges vontatóként is bemutatkozik majd a fejlesztés.
Az ötlet lényege - akárcsak az AirStream elektromos lakókocsi esetén - hogy a konténerhez saját 320 kilowattórás akkumulátorcsomag is tartozik, amely akár 650 kilométerrel is képes megnövelni az elektromos kamionok hatótávját.
A különleges pótkocsihoz az Einride egy mesterséges intelligenciára alapuló rendszert is fejlesztett, amely különféle információkkal látja el a sofőrt: a rakományról is tud adatokat szolgáltatni, de valós időben képes monitorozni az előre megtervezett útvonalat, nyomon követi a kamion kapacitásának kihasználtságát, illetve képes figyelmeztetni a sofőrt, ha itt az ideje a tervezett karbantartásnak.
A pótkocsiban nem csak akkumulátor, de mesterséges intelligencia is rejtőzik (Fotó: Einride.tech)
Az itt látható képeken és videón egyelőre a koncepciógrafikák láthatóak, a svéd cég az ígéret szerint 2023-ban kezdi meg a sorozatgyártást és a kereskedelmi forgalmazást.
Bár az elektromos pótkocsit a cég saját önvezető kamionjával mutatta be, elárulták, hogy az akkumulátoros konténer kompatibilis lesz majd más gyártók elektromos kamionjaival is, ami vélhetően jó üzleti döntés lesz majd az Einride részéről, hiszen így jóval nagyobb felvevőpiacot vehetnek célba, mintha csak a saját ügyfeleiknek gyártanának konténereket.