A villanyhajtású autók térnyeréséhez kétség sem férhet, elvégre 2030-tól az Európai Unió területén már csak ilyen gépkocsikat lehet újonnan értékesíteni. Az elektromos hajók világáról kevesebb hír szól, noha például már a Balatonon is jó néhány villanymotorral szerelt kisebb-nagyobb csónak szeli a habokat. Az elektromos hajtás a hullámok hátán is számos előnnyel jár, ráadásul óriási üzlet ígéretével kecsegtet, a Green Matters szerint.
Az elektromos hajózásra legkésőbb 2019-ben figyelt fel a világ, amikor a fiatal klímaaktivista Greta Thunberg egy karbonsemleges hajó fedélzetén utazott Európából New Yorkba, az ENSZ-csúcsra, mivel nem támogatja a légi közlekedést, annak jelentős ökológiai lábnyoma miatt. Számára is jó hír, hogy jól halad a fenntartható repülőgép-üzemanyag fejlesztése, sőt, a repüléshez már levegőből is tudnak előállítani metanolt.
Most azonban térjünk vissza az elektromos hajózás vizeire, ugyanis idén szeptemberben a luxushajók iránt érdeklődő közönség megcsodálhatta a Cannes Yachting Festival keretében kiállított elektromos yachtokat - külön területet jelöltek ki az elektromos hajók számára - és a hozzájuk tartozó töltőberendezéseket.
Az elektromos hajók piaca óriási növekedés előtt áll (Fotó: Aqua superPower)
A bemutató egyik főszereplője az utóbbiakat fejlesztő Aqua superpower volt, amely a villanyhajtású hajók egyenáramú és váltóáramú töltését is lehetővé teszi. A rendszer az elektromos autók által is használt Mobiliti vagy IONITY töltőhálózatokéra emlékeztet. Az Aqua-nak saját okostelefonos applikációja van, amelybe bejelentkezve lehet használni a töltőket - ennek hiányában RFID-kártyára van szükség a töltés megkezdéséhez. Az applikációval egyben megtervezhető a hajós utazás is, az app ugyanis megmutatja, melyik kikötőkben lehet hozzáférni a töltőoszlopokhoz, hogy megkímélje az e-hajók utasait a hatótávpara rémétől. A töltőket egyelőre ingyen használhatják a magánkézben lévő, de az utasforgalmat lebonyolító e-hajók is, hogy ezzel is ösztönözzék a váltást és népszerűsítsék a technológiát.
Az Aqua gyorstöltői 75 kilowattosak, ezzel összehasonlítva a mai átlagos elektromos autók jellemzően 50 kilowattot tudnak felvenni töltés közben. Természetesen, az autóknál jóval nagyobb hajók, yachtok akkumulátorai is méretesebbek, így ott szükség is van az extra teljesítményre. A töltők 25 százalékban újrahasznosított alumíniumból készülnek.
Bár az elektromos hajók piaca érthető okokból egyelőre nyomába sem érhet a villanyautókénak, a trend egyértelmű: az Aqua szerint meredeken fog felfelé ívelni az új villanyhajtású hajók és yachtok forgalma, 2030-ra pedig már világszerte körülbelül egymillió hasonló jármű szelheti majd a habokat. Bár ez csekélynek tűnhet az elektromos autókhoz képest, 2027-re azonban ez a piac elérheti a húszmilliárd dolláros forgalmat.
Ehhez persze rengeteg munkára és fejlesztésre lesz szükség: a hajók akkumulátorainak még van hová fejlődnie, de az Aquáéhoz hasonló töltőhálózatokból is kell még egy pár, hogy a vízi közlekedés jelentős része is áttérhessen a villanyhajtásra. Mindehhez pedig természetesen szükség lesz a megújuló forrásokból származó energiára is, azonban, ha ezek a feltételek adottak lesznek, annak kézzelfogható hatása lesz majd az óceánok és tengere vízminőségére.