A brit főváros közlekedési vállalata, a Transport for London (TfL) bemutatta legújabb járműveit, azt a 20 darab elektromos busz-villamos hibridet, amelyek jövő évtől szállítják majd az utasokat a Crystal Palace és Orpington között - írja az Electrek.
A járműveket a spanyol Irizar gyartotta, az ieTram márkanevű járművek különlegessége, hogy a buszok rugalmasságát kombinálja a villamosok könnyű és kényelmes használhatóságával, illetve a belső tér, szintén a kötöttpályás járművekre jellemző kialakításával.
A bő 12 méter hosszú buszok városi környezetben körülbelül 250 kilométeres hatótávval üzemelnek, ami nagyjából 17 órányi üzemidőt jelent, mivel a fékezések során a rendszer képes visszatermelni a mozgási energiát az akkumulátorba.
A töltést egy különleges, "fordított áramszedőnek" nevezett rendszerrel oldják meg, amelyeket már most is használják a londoni buszflotta elektromos járműveinek töltésére. Az Irizar buszait naponta kétszer kell tölteni, a folyamat azonban nem tart tovább 5 percnél, azaz a járművek összesen 10 percet parkolnak a töltőknél. Ez a jelenleg ismert leggyorsabb elektromos töltést jelenit, gyorsabbat, mint amire a horvát hiperautó, a kétmillió dollárba kerülő Rimac Nevera képes.
Az ieTram buszok utasait különleges kényelem várja: USB-töltőkön keresztül tölthetik a telefonjukat és használhatják a jármű wifi-kapcsolatát. A vak és gyengénlátók számára a különböző gombokat Braille-írással is ellátták, de került bele poggyásztartó polc is. A járművek érkezéséről Sadiq Khan, London polgármestere is beszámolt a Twitter-oldalán.
Game-changing.
— Mayor of London, Sadiq Khan (@MayorofLondon) November 1, 2022
As a part of our commitment to making London greener for everyone, @TfL are introducing 20 new emission-free electric buses in 2023—and they only take 10 minutes to charge.
I look forward to seeing these new buses in action. https://t.co/XLMf6yJ66r
A london közlekedési vállalat 2034-re szeretné elérni, hogy buszflottája teljes egészében elektromos legyen, azonban, ha sikerül befektetőket találniuk, a villanyosítás akár a mostani évtized végére is befejeződhet.
Korábban itt írtunk róla, hogy miért van korszerűbb tömegközlekedésre szüksége a világ nagyvárosainak.