Az elektromos biciklik előnyeiről már többször írtunk, ahhoz pedig nem kell különösebb jóstehetség, hogy kimondjuk: az előttünk álló években valószínűleg komoly mértékben növekszik majd a villanybringák piaci részesedése.
Két probléma van velük csupán: viszonylag drágák, cikkünk írásának pillanatában a legolcsóbb modellért szűk 290 ezer forintot kértek, de ugyanebben a keresésben szerepelt közel másfél, de szűk két és fél milliós ajánlat is. A középkategória alja 4-500 ezernél kezdődik, így jó mélyen a zsebébe kell nyúlnia annak, aki megkönnyítené magának a pedálozást.
A Skarper fejlesztése egyetlen, kompakt egységbe zár minden szükséges alkatrészt (Fotó: Skarper)
A másik gond pedig az, hogy ha az ember megvesz egy elektromos kerékpárt, mihez kezdjen a régi biciklijével, elvégre nem túl fenntartható csak azért venni egy másik bringát, mert abban van villanymotor.
Ezen segíthet a Skarper brit startup, amely mutatta be kerékpáros átalakító készletét, amely az ígéretük szerint bármilyen bringából elektromos biciklit (pedelec) varázsol - írja a BikeRadar. Hasonló átalakító készletek már léteznek, azonban a Skarper kifejezetten a könnyű és gyors bevethetőségre helyezte a hangsúlyt. Az eddigi megoldásokhoz ugyanis ki kellett cserélni a bringa egyik kerekét, a kábelezést, illetve el kellett rajta helyezni valahol az akkumulátort is. A Skarper rendszere viszont egyetlen kompakt egységbe foglal minden szükséges alkatrészt, amelyet a kerékpár hátsó kerekéhez kell erősíteni.
Az eszközt a hátsó kerékhez kell erősíteni, az erre szolgáló, felcsavarozható rögzítőkkel. A benne rejtőző villanyotor egy speciális, DiskDrive-nak nevezett lánctányért hajt meg, amelyet előzetesen kell a helyére illeszteni. A cég szerint ez nem bonyolultabb feladat, mint bármilyen lánctányér cseréje, azzal a különbséggel, hogy a Skarper fejlesztésében a villanymotor és az azt fékező mechanika is helyet kapott. Ráadásul, ha már egyszer felszereltük, az egységet egyetlen kattintással eltávolíthatjuk, így nem kell félni tőle, hogy parkolás közben lekapják a biciklinkről.
Ha ez megvolt, már el is lehet indulni: egy feltöltéssel akár 60 kilométeres hatótáv is elérhető, attól függően, hogy az ember mennyire veszi igénybe az elektromos rásegítést. Az egységhez tartozik egy érzékelő is, ami a hajtókarokhoz csatlakozva figyeli, hogy mekkora tempót diktálunk, ezzel szabályozva a rásegítés mértékét.
A Skarper fő fejlesztője dr. Alastair Darwood, aki korábban orvosi eszközök fejlesztésével foglalkozott, a cég egyik befektetője pedig az egyik legsikeresebb brit sportoló, a hat olimpiai aranyérmet begűjtő pályakerékpározó Sir Chris Hoy, aki befektetőként és tesztelőként működik együtt a céggel.
Az eszköz fejlesztéséből az olimpiai aranyérmes bringás Sir Chris Hoy is kivette a részét
(Fotó: Skarper)
A Skarper egyelőre a prototípusokat teszteli, az első szállításokat 2023-ra ígérik. Az átalakító készletnek még nincs hivatalos ára, de a cég az 1000 font körüli szintet célozza meg. Ez jelenleg bő 464 ezer forint, ami sok pénz, de a fentiekből kiderült, hogy ennyiért legfeljebb alsó-középkategóriás elektromos biciklit lehet venni, így, ha valaki nem szeretne megválni jól bevált analóg kerékpárjáról, egy Skarper-szett beszerzése még Magyarországon is elgondolkodtató lehet.