A 16 autómárkát - Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Citroën, Dodge, DS, Fiat, Fiat Professional, Jeep, Lancia, Maserati, Mopar, Opel, Peugeot, Ram, Vauxhall - tömörítő Stellantis-konszernt vezető Carlos Tavares már panaszkodott korábban is az elektromos autók fejlesztésének magas költségeire, amit érthető módon végül a vásárlók fizetnek meg.
Most azonban a cégcsoport egy másik vezetője fakadt ki az elektromos autók magas ára miatt - írta meg az InsideEVs. Arnaud Deboeuf, a konszern gyártásért felelős csúcsvezetője a Bloombergnek nyilatkozva arra figyelmeztetett, hogy az Európai Unió döntése értelmében - amely szerint 2035-től kizárólag tisztán elektromos hajtású autókat lehetne újonnan értékesíteni - sürgős változásokra lenne szükség, különben az autóipar gyászos időszak elé fog nézni.
A Stellantis már 2030-ra jelentősen szeretné csökkenteni az elektromos autók gyártási költségeit (Fotó: Stellantis)
A szakember egészen pontosan úgy fogalmazott, hogy az autóiparnak befellegzett, ha az elektromos autók árát nem sikerül lejjebb szorítani.
Ha az elektromos autók nem lesznek olcsóbbak, a piac össze fog omlani. Ez óriási kihívást jelent
- mutatott rá Deboeuf a Stellantis egyik franciaországi gyárának meglátoagtása során.
Korábban már Tavares is utalt rá, most pedig Deboeuf is megerősítette, hogy a cégcsoport tervei szerint az évtized végére legalább 40 százalékkal szeretnék mérsékelni a tisztán elektromos hajtású autóik gyártási költségeit.
Kérdés, hogy ez sikerülni fog-e, mert bár a technológiai fejlődésnek, illetve a gyártási kapacitások és nagyságrendek felpörgésének köszönhetően az elektromos autók és az akkumulátorok árának elvileg rohamosan csökkennie kellene, ezt azonban a közelmúlt eseményeiből következő ellátási és logisztikai problémák, valamint a nyersanyagok hozzáférhetősége sem támasztja alá. Erről egyébként már maga Tavares is panaszkodott korábban.
A Stellantis igyekszik megfelelni a politikai döntéseknek, azonban úgy tűnik, a döntéshozókat egyszerűen nem érdekli, hogy az autógyártóknak a rendelkezésére áll-e a kellő mennyiségű nyersanyag, ami lehetővé tenné a váltást az elektromos hajtású járművekre
- figyelmeztetett Carlos Tavares.
A 2035-ös határidő betartását az is nehezíti, hogy az akkumulátorgyárak jelentős része Ázsiában üzemel, így a készletek jelentős része várhatóan az ázsiai gyártók üzemeiben köt ki.
Az elektromos autók és akkumulátorok iránti egyre növekvő kereslet a 2024 és 2027 közötti időszakban - amíg még nem áll üzembe jelentősebb európai gyártókapacitás - az ázsiai gyártóknak kedvez majd, a nyugati országok akkumulátorgyártása pedig ezzel kockázatos helyzetbe kerülhet
- tette hozzá a Stellantis-vezér.