Hirdetés

Miket tapasztalnak az elektromos autók tulajdonosai?

|

Több mint tízezer autós több mint százmillió kilométeren gyűjtött tapasztalatait elemezték.

Hirdetés

Az elektromos autó szuper dolog, de még sokan vannak, akik különböző okokból szkeptikusak a villanyhajtással szemben. Van, aki a hatótávot nem tartja sokra, valakinek a töltési idővel akad problémája, míg mások az akkumulátorok elöregedésétől tartanak.

Bár ezeknek a félelmek részben érthetőek, szerencsére a többségükre már választ lehet adni. A töltési idők gyors tempóban csökkennek és már fejlesztik az 5 perc alatt feltölthető akkumulátort, de egy friss felfedezésnek köszönhetően nemsokára egy elektromos autót gyorsabb lesz feltölteni, mint egy telefont. Arról nem beszélve, hogy az elektromos autózás alapvetően más megközelítést, gondolkodásmódot igényel, hiszen azzal szemben, hogy a benzinkúton teletöltjük a tankot, egy villanyautónál teljesen normális, ha naponta akár többször is töltőre tesszük, 20-30 percre, egy-egy órára, amíg bevásárolunk, dolgozunk vagy más ügyeket intézünk.

Az elektromos autók népszerűsége meredeken növekszik, ezzel párhuzamosan érkeznek a valós tapasztalatok is (Fotó: commercewa.gov)
Az elektromos autók népszerűsége meredeken növekszik, ezzel párhuzamosan érkeznek a valós tapasztalatok is (Fotó: commercewa.gov)

Ami a hatótávot illeti, tény, hogy az elektromos autók közül csak kevés van - például az amerikai Lucid -  amelyik egy feltöltéssel annyit tud menni, mint egy benzines vagy dízel jármű. Ez persze érthető, hiszen egyrészt egy 10-15 éves új technológiáról van szó, ha pedig az első generációs villanyautók 120-150 kilométeres hatótávját összehasonlítjuk egy mai modell 3-400 kilométeres hatótávjával, máris látható a fejlődés. Ettől függetlenül, a napi használati minták szerint még az első generációs elektromos autók hatótávja is bőven elég az átlagos felhasználók jelentős többségének.

Hirdetés

A nagy képet mutató statisztikák, adatok már meggyőzőek, mi a helyzet azonban a hétköznapi, gyakorlati tapasztalatokkal? Erre ad választ az InsideEVs átfogó elemzése, amely során több mint 11 ezer elektromos autóval közlekedő embert kérdeztek meg az élményeiről, amelyeket több mint 160 millió kilométer megtétele során szereztek.

Az elektromos autónak ne a kilométeróra-állását nézd!

Míg a benzines vagy dízel autóknál jó indikátor volt megnézni, hogy hány kilométert tettek meg az adott járművel, az elektromos autóknál picit más a helyzet. Bár az már kiderült, hogy az elektromos autók akkumulátorai sokkal jobban bírják a strapát, mint arra előzetesen számítottak az iparági szakemberek, sok múlik azon, hogy az adott kocsi tulajdonosa mennyire tartotta karban a járművét.

A kilométeróra állása megtévesztő lehet, egy elektromos autó, jól karbantartva rengeteget kibír (Fotó: inl.gov)
A kilométeróra állása megtévesztő lehet, egy elektromos autó, jól karbantartva rengeteget kibír (Fotó: inl.gov)

Simán lehet ugyanis olyan, használt elektromos autót találni, amelyre a megtett kilométerek száma alapján bárki örömmel lecsapna, az akkumulátora viszont már alaposan el lett használva. Ugyanez viszont fordítva is igaz: könnyen lehet, hogy elszalajtod álmaid vételét, mert a magas kilométerszám láttán csak legyintesz, holott olyan villanyos autóra is rá lehet bukkanni, amelyet ugyan sokat hajtott az előző tualjdonos. Azonban, ha gondos gazdaként karbantartotta az autóját, annak akkumulátora még bőven lehet akár újszerű is.

Az elektromos autóknál ezért a kilométerszámláló helyett inkább a gyártás dátumát érdemes megnézni, sőt, ha lehetőség van rá, akár az akkumulátor gyártásának az idejét is érdemes leht kinyomozni. Ettől persze még ugyanolyan sok múlik rajta, hogy mennyire kesztyűs kézzel bántak az adott autóval, de jól mutatja, hogy egy elektromos autó esetén a puszta kilométerszám nem biztos, hogy jó információforrásnak tekinthető. Ezt támasztja alá az is, hogy az egyik legnagyobb amerikai használtautó-kereskedő, az ADESA árverésein csaknem 10 százalékkal többet is hajlandóak kifizetni a jól karbantartott akkumulátorokkal érkező elektromos autókért.

Hatótáv-szabványok útvesztőjében

Az elektromos autók hatótávját különféle szabványok szerint adják meg. Az Egyesült Államokban az EPA, míg Európában inkább a WLTP-szabvány az irányadó, a távol-keleten pedig megint más számítás alapján kalkulálják a megtehető távolságot. Ez bosszantó, mivel komoly eltérések lehetnek a különböző szabványok között, ráadásul, míg a WLTP sem a világ legprecízebb mérőszáma, az EPA-szabvány, ha lehet, még pontatlanabb, akár több mint 100 kilométeres eltérést is mutathat.

A hatótáv-szabványokkal még egyelőre sokan csak most ismerkednek (Fotó: ca.gov)
A hatótáv-szabványokkal még egyelőre sokan csak most ismerkednek (Fotó: ca.gov)

Ez különösen télen okozhat gondot, mivel a hideg időben valamelyest csökken az elektormos autók hatótávja - igaz, itt is sok múlik azon, hogy mekkora odafigyeléssel használják az autót. Jelentős eltérések lehetnek a különböző gyártók, de a különböző modellek között is. A jó hír, hogy az autógyárak már elkezdtek különböző megoldásokat - például hőszivattyú - alkalmazni, amelyekkel mérsékelhető a hatótáv csökkenése.

Ahogy látható, az elektromos autók világában akadnak még bizonytalanságra okot adó tényezők, ennek ellenére a technológiának nem lehet útját állni: a villanyhajtású autók egyre népszerűbbek, ahogy pedig évről-évre egyre többet értékesítenek belőlük, egyre több valós tapasztalat alapján lehet véleményt formálni a benzines vagy dízel autóknál csaknem minden szempontból fenntarthatóbb EV-kről.

Az egekben járó energiaárak miatt persze most mindenki megfontolja, hogy mi mellett tegye le a voksát, ezért érdemes elolvasni múlt heti cikkünket, ami arról szól, hogy megéri-e az elektromos autó 2022 Magyarországán.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)