A városi terepjárónak vagy divatterepjárónak is nevezett SUV-k már jó ideje rendkívül népszerűek, olyannyira, hogy ki is szorították a kétezres évek elején még szintén kapós egyterűeket a kínálatból, de akadnak olyan márkák, amelyek már a szedánjaikat is nyugdíjba küldik, mivel az SUV-k iránti csillapíthatatlannak tűnő kereslet szép profitot is hoz a konyhájukra.
Nehéz lenne ma olyan autómárkát találni, amelynek a kínálatában ne szerepelne legalább egy SUV, crossover vagy kompakt crossover SUV, sokáig pedig úgy tűnt, hogy ez a trend egyelőre nem fog eltűnni.
Most azonban a Citroën első embere egy interjúban nem kevesebbet állított, mint azt, hogy befellegzett a városi terepjáróknak - írja a Green Car Reports. Vincent Cobée, a Citroën vezérigazgatója ugyanis a brit Auto Expressnek nyilatkozva azt mondta, hogy az elektromos autók megfordíthatják a trendet.
Az SUV-k világának befellegzett
- foglalta össze tömören az elsőre azért megmosolyogtatónak tűnő jóslatot Cobée.
Ettől függetlenül van igazság a szavaiban, mivel jelenleg az elektromos autókkal kapcsolatos leggyakoribb igényt a hatótáv növelése jelenti. Nemrég ugyan bemutatták az első 1000 kilométeres hatótávú elektromos autót, azonban szintén fontos elvárás a fogyasztók részéről az árak csökkentése.
Az SUV-k eleve a drágább kategóriát képviselik, mivel pedig az elektromos technológia egyelőre még lényegesen drágább a hagyományos hajtásnál, nem véletlen, hogy az autógyártók sok méregdrága elektromos vagy tölthető hibrid SUV-t dobtak piacra, amelyeket ráaádsul gyakran teletömnek mindenféle kényelmi extrával is, ami tovább emeli az amúgy is prémium kategóriás árakat.
Cobée viszont rámutatott, hogy az SUV-k legnagyobb problémája a kevésbé áramvonalas felépítés - azt pedig már tudjuk, hogy az elektromos autók hatótávjának legnagyobb ellensége bizony a légellenállás. A nagyobb légellenállás miatti veszteséget nagyobb akkumulátorokkal lehet kompenzálni, ez azonban ördögi körbe törkollik: a nagyobb aksi többletsúlyt és többletköltséget jelent, így ez nem egy fenntartható megoldás.
Eközben az SUV-kat szemben a társadalom egy része egyre kevésbé nézi jó szemmel. A benzines és hibrid változatoknak a fogyasztása sem túl kedvező, rengeteg helyet foglalnak, nemrég pedig az is kiderült, hogy az SUV-k rendkívül veszélyesek is a többi közelkedőre nézve. Vincent Cobée szerint ezek a tényezők - főleg a gazdaságtalan működés - alá fogják ásni a hasonló járművek népszerűségét.
A Citroën-vezér azért odáig nem ment, hogy időben is meghatározza, mikor érhet véget az SUV-k pünkösdi királysága, különösen, hogy a francia márkával együtt a Stellantis-konszern alá tartozó Jeep nemrég bejelentett, kizárólag az európai piacra szánt Avenger nevű modellje nyerte el a 2023 év autója címet. Az is igaz, hogy a Jeep Avenger egy számmal kisebb, mint a hagyományos SUV-k. Ezek a modellek jelenthetik az átmenetet az SUV-éra és a Cobée által megjövendölt kor között.