Nem túl meglepő, ugyanakkor biztató eredményt hozott egy, a közelmúltban elvégzett kutatás, amely az elektromos autók egészségre gyakorolt hatásait szondázta - írja az Electrek. A lap információi szerint a University of Southern California orvosi karának kutatói arra jutottak, hogy ahol magasabb arányban fordulnak elő a villanyhajtású járművek, ott tisztább lesz a levegő.
Ez eddig nem túl forradalmi észrevétel, az viszont már érdekesebb, hogy már az elmúlt tíz évben érzékelhető változást hozott az elektromos autók jelenléte. A kutatók a 2013-2019 közötti időszakban vizsgálták meg az amerikai állam légszennyezettségi adatait, amelyeket összevetettek az elektromos autók számával, illetve az orvosi ügyeleti ellátásra jelentkezők számával.
A kutatási eredmények szerint minden 1000 emberre számolt 20 elektromos autó (amely Kaliforniában nagyjából az összes autó 2 százalékát jelenti) körülbelül .41ppb értékkel csökkentette a légkör nitrogén-dioxid-tartalmát. A nitrogén-dioxid a szmog kialakulásának egyik fontos összetevője, így tehát közvetlenül felelős az egészségre rendkívül káros füstköd létrejöttéért.
A kutatók azt is megvizsgálták, hogy azokon a területeken, ahol magasabb az elektromos autók aránya, érzékelhető-e változás az egészségi problémák terén. A vizsgálat rávilágított, hogy ezeken a környékeken csökkent az asztmával kapcsolatos orvosi ellátásra jelentkezők száma. A fenti arányt (20 elektromos autó 1000 embereként) alapul véve azt találták, hogy minden 20. elektromos autó körülbelül 3,2 százalékkal csökkentette az asztmás tünetek miatt ügyeleti ellátásra jelentkezők mértékét.
Ez jelentős fejlemény, ugyanis egy 2019-es amerikai kutatás szerint az autókból származó emissziók évente körülbelül négymillió gyereknél okozzák az asztma kialakulását. Egy másik, az amerikai vegyészeti társaság (American Chemical Society - ACS) 2020-as kutatása szerint, csak az USA-ban évetne 100 000 - 200 000 halálesetet okoz a légszennyezés, ennek java pedig szintén a belső égésű motoros autók számáljára írható. A Nemzetközi Valutaalap (IMF) elemzése pedig arra jutott, hogy a fosszilis energiahordozók égetése éves szinten 5,3 billió (!) dollárnyi egészségügyi és környezeti költséggel jár. Hasonlóra jutott egy tavalyi uniós kutatás is, amely szerint a dízel járművek használata éves szinten eurómilliárdokban mérhető egészségügyi kiadást jelent.