Az autóipar a globláis emissziók körülbelül 15 százalékáért felelősek, azonban a jelenlegi helyzet szerint kicsi az esély rá, hogy teljesíteni tudják az ENSZ Éghajlatváltozási Kormányközi Testülete, az IPCC által javasolt célszámot, amely 2050-re 1,5 fokban maximálná a bolygó melegedésének mértékét.
Két elektromos autógyártó, a kaliforniai Rivian és a Volvo elektromos almárkájának tekinthető Polestar nemrég közös kutatásba fogott, amelynek eredményeit egy Pathway Report című jelentésben tették közzé - írja az Electrek. A lap információi szerint a Kearney vezetői tanácsadó cég közreműködésével készült anyag borús helyzetet vázol fel.
A kutatás szerint ugyanis, ha az autóipar jelenlegi működése fennmarad, ez a szektor körülbelül 75 százalékkal fog túllőni a fenti klímacélon, még úgy is, hogy a világ több részén, így az Európai Unióban és az Egyesült Államokban sem lehet majd új belső égésű motorral szerelt járműveket forgalomba helyezni 2035 után.
Utóbbi fontos évszám, ugyanis a jelentés szerint eddigre - azaz nem egészen 12 év múlva az autóipar már fel is használta az évszázad közepéig tervezett szén-dioxid kibocsátási kvótáját. Azaz, a következő évtized közepére gyakorlatilag meg kellene valósítani a karbonsemlegességet az autóiparban, ha a másfél fokos melegedéshez szükséges célokat tartani szeretnék.
Még nincs minden veszve
Bár a fentiek nem túl derűs képet vetítenek előre, a kutatás szerzői szerint még megvan a lehetőség, hogy az autógyártók elérjék a klímacélokat, amihez három fontos lépésre van szükség.
Első lépésben fel kellene mérni, hogy milyen sebességgel, milyen mértékben kellene lecserélni a benzin vagy dízelüzemű autókat és azokat zéró emissziós járművekkel helyettesíteni.
Emellett jelentősen meg kell növelni a megújuló energia arányát a hálózatban, harmadik lépésként pedig csökkenteni kell az emissziókat az autóipar ellátóláncaiban. Utóbbi azért is különösen fontos, mert az elektromos autók gyártásáról már kiderült, hogy a járművek teljes életciklusára vetített emissziók jóval alacsonyabbak, mint a fosszilis üzemanyagot használó autóknál, de még így is lenne hová fejlődni.
Az utóbbi két feladat lesz a legnehezebb, ezen a téren a Polestar jó példát mutathat az ipar többi szereplőjének. A svéd márka ugyanis valóban jelentős lépésekkel igyekszik csökkenteni a klímalábnyomát, a gyártási folyamatait tekintve is, 2030-ban pedig már piacra is dobnák az első, teljesen klímasemleges elektromos autójukat.
Az autógyártók eltérő utakon járnak, amikor márkákról, dizájnról és üzleti stratégiáról van szó, sőt, némelyikük még azt sem hajlandó beismerni, hogy a szektor jövőjét az elektromos autók jelentik. Én hiszek ebben, ahogy abban is, hogy a klímaválság közös felelősségünk, ezért tovább kell látnunk a kipufogókból származó emissziók kérdésén. A mostani jelentés egyértelművé teszi, hogy most ékell cselekedni és ezt közösen kell megtennünk. A tétlenségnek egyértelmű ára van, ugyanakkor a helyzet pénzügyi lehetőséget is rejt az innovátorok számára, akik képesek új válaszokat találni az előttünk álló kihívásokra
- mondta Fredrika Klarén, a Polestar fenntarthatósági vezetője.
A Polestar és a Rivian a jelentést elküldte a világ legnagyobb autógyártóinak is, akiket kerekasztal beszélgetésre is invitálnak a klímaügyi együttműködés részleteivel kapcsolatban.