A kínai autóknak egyelőre kétes a hírneve az európai sofőrök körében, azonban, ha az elektromos autókról van szó, könnyen meglehet, hogy az előttünk álló évtizedben alaposan megváltozik ez a hozzáállás. Pontosabban, a prémium szegmens alatt komoly növekedés várható a régióban a kínai elektromos autók számát tekintve - írja a Euronews.
A hírcsatorna információi szerint a kínai elektromos járművek egyre komolyabb fejfájást okozhatnak az európai gyártóknak. Míg ugyanis a környező országokban gyártott villanyhatjású járművek ára eleve magasabb a belső égésű motorral szerelt változatoknál - ökölszabályként átlagosan 40 százalékkal, de Nagy-Britanniában például 52 százalék is lehet az eltérés - Kínában épp fordított tendencia figyelhető meg.
A Wuling Hongguang Mini EV-ből havonta (!) harmincezer darabot adnak el (Fotó: GM)
A Jato Dynamics autóipari elemzésekkel foglalkozó cég közelmúltban kiadott jelentése szerint ugyanis egy új kínai elektromos autó átlagára 2011 óta 41 800 euróról (szűk 15,5 millió forint) 22 100 euróra (8,1 millió forint) mérséklődött, ami elképesztő, 47 százalékos csökkenés. Eközben Európában az átlagár 33 292 euróról (12,3 millió forint) 42 58 euróra (15,7 millió forint) növekedett.
Ez óriási eltérés, és akkor még nem beszéltünk arról, hogy az elektromos autók egyelőre még alulmaradnak az összehasonlításban, ha a hatótávokat vetjük össze a hagyományos belső égésű, illetve hibrid motorokkal szerelt változatokkal. Ehhez érdemes hozzátenni, hogy bár az európai töltőhálózat dinamikusan fejlődik, egyelőre még több országban nehézkes az elektromos autók megbízható töltése.
A kínai elektromos autók lényegesen olcsóbbak, mint az európai modellek (Fotó: GM)
Az EU területén 2030-tól kizárólag elektromos autót lehet majd újonnan értékesíteni, így az autóvásárlók kénytelenek lesznek váltani. Ez pedig sok sofőr számára komoly kiadást jelent majd, ami kiváló lehetőséget kínál a kínai gyártók jóval megfizethetőbb árú modelljeinek, még akkor is, ha utóbbiakkal kapcsolatban rendre felmerülnek minőségi problémák.
"Először áll majd elő az a helyzet, hogy Európának a versenyképes kínai járművekkel kell megküzdenie, mind árképzés, mind a technológia szempontjából" - mondta Ross Douglas a fenntartható városi mobilitással foglalkozó Autonomy Paris nevű szakexpó vezérigazgatója az idén novemberi Disrupted Mobilities konferencián.
A szakember három tényezőt nevezett meg, amely Kína számára lehetőség, Európa számára viszont fenyegetést jelent.
"Az első és legfontosabb, hogy jelenleg Kínáé a legjobb akkumulátor-technológia, emellett az akkugyártás fontos elemei terén is komoly előnye van, mint például a kobalt feldolgozása vagy a lítium-ion technológiák" - magyarázta Douglas. "A második, hogy sok olyan technológiát fejlesztenek, amely fontos lesz az elektromos autók szempontjából, mint az 5G vagy a mesterséges intelligencia. A harmadik pedig, hogy a kínai kormány óriási támogatásokat nyújt az elektromos autókat gyártó cégeknek, mert az a célkitűzésük, hogy a villanyautók gyártásában világelsővé váljanak."
Az európaiak helyzetét nehezíti, hogy a jelenlegi uniós szabályozás a nehezebb és általában drágább elektromos autóknak kedvez, ami azt jelenti, hogy a kontinens gyártóinak kevés mozgástere marad a kisebb e-autók gyártására, ha abból profitot is szeretnének látni.
"Ha Európa nem kezd valamt ezzel a szegmenssel, Kína át fogja venni az uralmat ezen a területen" - figyelmeztetett Felipe Munoz, a Jato Dynamics elemzője.
Ebben a kategóriában a Kínában rendkívül népszerű Wuling Hongguang Mini lehet az egyik fejőstehén, amely már évek óta a legkeresettebb villanyautó Kínában, átlagosan mintegy harmincezer darabot adnak el belőle. Emellett az európaiaknak azonban a közeljövőben muszáj lesz megismerkednie az olyan márkákkal is, mint a Nio, az Xpeng és a Li Auto.
Európának egyelőre nincs válasza a kisméretű, gazdaságos kínai villanyautókra (Fotó: GM)
Azért Kínának is megvannak a maga problémái, ahol épp a bőség zavarával küzdenek. Az elmúlt években ugyanis körülbelül 300-ra nőtt az elektromos autókat fejlesztő cégek száma a távol-keleti országban. Ezt azonban várhatóan a piaci folyamatok maguktól fogják rendezni.
"Kína számára nagyon fontos, hogy Európában is értékesítsék az autóikat, mert az itteni piac a minőség védjegye is egyben" - mutatott rá Ross Douglas. "Ha az európaiak készen állnak megvásárolni a kínai villanyautókat, az azt is fogja jelenteni, hogy azok minősége már eléri az itteni járművekét is."