A Volkswagen AG pénzügyi igazgatójával, Arno Antlitz-cal még kedden készített interjút a Bloomberg. A Volkswagen-csoport pénzügyi vezetője úgy fogalmazott, hogy az elektromos autóikból már a 2023-ra tervezett készletet is értékesítették, így, aki elektromos VW-re vágyik, fel kell készülnie a hosszas várakozásra. Bizonyos modellek ugyan még elérhetőek, de ezeknél is hosszú várólistára kell számítani.
Antlitz hozzátette, hogy a cégnél látják az elektromos autók iránti egyre növekvő igényt, ami lehetővé teszi, hogy nagyobb volumenben és nagyobb haszonnal értékesítsék a villanyhajtású Volkswageneket, Audikat, Porschékat, Škodákat és SEAT-okat. Az InsideEVs információi szerint a VW-csoport tavaly körülbelül 762 400 legalább részben elektromos hajtású autót értékesített, ami 81 százalékos növekedés 2020-hoz képest. Ebből 452 900 volt tisztán elektromos hajtású - a többi plug-in hibrid - ami 95,5 százalékos növekedést jelent.
Látjuk a jelentős igényt az elektromos autók iránt. Eredetileg úgy gondoltuk, 2-3 évre is szükség lesz, mire elérkezik az elektromos autók árparitása, a belső égésű motorral szerelt járművekhez képest
- mondta a cégcsoport pénzügyeiért felelős szakember.
A jó hírek mellett Antlitz néhány akadályra is rámutatott, amit a német márkának - és általában az autóiparnak - le kell küzdenie. Ilyen például az akkumulátorok gyártásához használt alapanyagok árának növekedése, ami akár arra is kényszerítheti a gyártókat, hogy emeljék az elektromos autók árát.
Ehhez hozzájárul a félvezetőhiány vagy chiphiány, illetve az Oroszország Ukrajna ellen indított háborújával is összefüggő logisztikai problémák, amelyek az autógyárak ellátóláncait érintik.Colin Langan, a Wells Fargo autóipari piackutató cég elemzője szerint az ukrajnai háború miatt az európai autógyártás akár 700 000 járművel kevesebbet tud előállítani 2022 első felében.
Az elektromos autók piacára is drámai hatással van az ukrajnai háború (Fotó: www.portland.gov)
Ezt részben az okozza, hogy Ukrajnában több komoly autóipari beszállító is fenntartott gyárakat, amelyek most leálltak a termeléssel. Iparági szakértők szerint akár 2-3 hónapba is beletelhet, mire a kieső kapacitást más helyekről pótolni tudják az autógyártók.