A Genfi Egyetem (UNIGE) kutatói vizsgálták meg, hogy mik a leggyakoribb korlátai az elektromos autók vásárlásának - írja a Science Daily. A lap információi szerint ma már elhárultak a villanyhajtással kapcsolatos korábbi anyagi és technológiai problémák, az elektromos autók piaci részesedésének azonban még növekednie kell.
A kutatásból kiderült, hogy a legfőbb visszatartó tényező ma már az, hogy a sokan egyszerűen alulbecslik az elektromos autók kapacitását, mondván, azzal nem tudnák megtenni a napi rendszerességgel bejárt útvonalukat. Azonban, ha megvizsgáljuk a valóságot, kiderül, hogy a jelentős többség számára még egy korábbi elektromos autó hatótávja is megfelelő lehet.
A napi utak több mint 90 százalékához bőven elég a mostani elektromos autók hatótávja
(Fotó: Unsplash/Adelin Grigorescu)
Sokan azért váltanak elektromos autóra, hogy csökkentsék a károsanyag-kibocsátásukat: a fosszilis tüzelőanyagokat égető autók együttesen a globális szén-dioxid-emisszió 18 százalékáért felelősek - ezen az elektromos hajtás elterjedésével lehetne hatékonyan segíteni. Az elektromos autók száma főleg a fejlett országokban növekszik dinamikusan, azonban még így is messze vannak attól a szinttől, amire szükség lenne a közúti közlekedés emissziójának csökkentéséhez. 2020-ban még csak a globális autóflotta 1 százalékát tették ki az elektromos autók, azonban ahhoz, hogy a 2030-ig kitűzött klímacélokat tartani tudja az emberiség, ennek az aránynak legalább 12 százalékot kellene elérnie.
Tény, hogy az elektromos autók jellemzően 40 százalékkal drágábbak, mint az azonos felszereltségű, ugyanolyan modellek, amelyek még belső égésű motorral közlekednek. Az is tény azonban, hogy nem kell nyolcszámjegyű összeget kifizetni, ha valaki elektromos hajtásra szeretne váltani. Sőt, az is tény, hogy az elektromos autók akkumulátorai jóval tovább bírják, mint az előzetes feltételezések, így akár a használt villanyautó beszerzése is működőképes megoldást jelent.
Az UNIGE kutatói több mint 2000 amerikai és német autóst interjúvoltak meg, akik teljesen eltérő társadalmi és anyagi háttérrel rendelkeznek. A válaszok elemzésével pedig azonosították azokat a jelenségeket, amelyek kognitív disszonanciát okoznak az autósoknak.
Megfigyeltük, hogy a résztvevők következeteen alábecsülték az elektromos autók akkumulátorainak kapacitását, amelyek képesek lennének kielégíteni a valós igényeiket
- mutatott rá Tobias Brosch, a fogyasztói döntéseket és fenntartható életmódot tanulmányozó Consumer Decision and Sustainable Behavior Laboratory igazgatója, a kutatási anyag egyik szerzője.
Azaz, a legtöbb autós tévesen azt gondolja, hogy a jelenlegi akkumulátorok hatótávja nem elég a napi autós utazásaik lebonyolítására. Jelentős többségről van szó, a válaszadók nagyjából 30 százaléka gondolja így.
Az elektromos autózással kapcsolatban sok a tévhit (Fotó: ANL.gov)
Az embereket nem azzal kell meggyőzni, hogy sűrítjük a töltőhálózatokat vagy nagyobb kapacitású akkumulátorokat fejlesztünk, amelyekhez olyan ritka anyagokra van szükség, mint a lítium és a kobalt. Ehelyett testreszabott információkkal kell ellátni őket, amelyek a konkrét igényeikre nézve oldják a szorongásukat és növelik a hajlandóságot az elektromos autó vásárlásához
- tette hozzá Mario Herberz, az UNIGE pszichológia karának munkatársa, a kutatás vezetője.
Mennyi az ideális hatótáv egy elektromos autónál?
A kutatók arra is kíváncsiak voltak, hogy mekkora távolságok megtételéhez ideális a villanyhajtás. Az elemzésük eredménye meggyőző:
az autós utazások több mint 90 százalékát meg lehet tenni 200 kilométernél kisebb hatótávú autókkal.
Ez már mai szemmel nézve is alacsony szám, a mai átlagos elektromos autók hatótávja ezt már felül is múlja. A kutatók arra is rájöttek, hogy a hatótáv növelésének csupán minimális a hatása. Tény, hogy ha valaki autót vásárol, azzal időnként szeretne nagyobb távokat is megtenni, azonban figyelembe véve, hogy a gyorstöltők többségével már 20-30 perc alatt akár több száz kilométerre elegendő energiát lehet vételezni, a hosszabb utazások sem okoznak feltétlenül kényelmetlenséget, hiszen megfelelő tervezéssel az autó csaknem teljesen feltölthető, amíg a család megáll ebédelni a hosszú út során.