Hirdetés

Nem gond a távolság: megvizsgálták, mennyire használható az elektromos autó a távoli vidékeken

|

Sőt, az üzemeltetésük még könnyebb is, mint a benzines vagy dízeles járműveké.

Hirdetés

Az elektromos autók hatótávja egyelőre még csak közelíti a benzines/dízel autókét, az azonban már kiderült, hogy a hétköznapi élethez tökéletesen elegendő, még akkor is, ha régebbi típusú, kisebb akkumulátorral szerelt modellről van szó.

Azaz, addig nincs gond, amíg valaki a napi ingázásra, bevásárlásra, gyerekek iskolába szállítására használja az elektromos autóját - és persze lehetőleg egy nagyvárosban, vagy annak környékén él. Nagy kérdés azonban, hogy mi a helyzet azokkal, akik a civilizációtól távolabb élnek, egy tanyán, egy farmon, esetleg egy mindentől távol eső kis faluban, de szeretnék kihasználni a villanyhajtás előnyeit.

Az ausztrál kutatás szerint az emberek 93 százaléka gond nélkül használhatna elektromos autót (Fotó: Faraday)
Az ausztrál kutatás szerint az emberek 93 százaléka gond nélkül használhatna elektromos autót (Fotó: Faraday)

Az ausztrál kutatás szerint az emberek 93 százaléka gond nélkül használhatna elektromos autót (Fotó: Faraday)

Az Australian National University (ANU) kutatói szállították a választ a kérdésre, hiszen a kontinensnyi szigetországban nem nehéz olyan lakott területeket találni, amelyek valóban távol esnek a nagyobb városoktól, rádaásul Ausztráliában nem ritkaság, hogy tükörsima aszfalt helyett rögös földutakon lehet megközelíteni a hasonló környékeket - írja a Science Daily.

Hirdetés

A kutatás meggyőző eredményre jutott: azt találták ugyanis, hogy az ausztrál lakosok túlnyomó többsége (93 százaléka) még a kisebb hatótávú elektromos autókkal is bármikor elérheti a nélkülözhetetlen társadalmi szolgáltatásokat, anélkül, hogy tölteniük kellene.

Elemeztük a távolságokat az otthonok és a legközelebbi, szolgáltatóközpontnak számító városok között. Ez utóbbiak azok a helyek, ahová egy farmról elmennek például elintézni a nagybevásárlást. Az eredméynek azt mutatják, hogy a lakosság 93 százaléka még a jelenleg elérhető, kisebb hatótávú elektromos autókkal is képes eljutni a céljához, anélkül, hogy út közben meg kellene állnia tölteni

- magyarázta dr. Björn Sturmberg, a kutatási anyag tásszerzője.

A szakember szerint ez lehetővé teszi, hogy a távolabbi települések is kihasználhassák az elektromos autók előnyeit.

Ezen a téren jobban kell teljesíteni, az elektromos autókat nem szabad mellőzni, mert látszólag kihívásokkal jár a használatuk. A távoli vidékeken élők hátrányos helyzetbe kerülnek, ha nem marad más választásuk, mint dízelautókkal közlekednim, különösen, hogy a klímaváltozás katasztrofális hatásai őket érintik a legsúlyosabban

- figyelmezetetett dr. Sturmberg.

Az elektromos autókhoz való energiához könnyebb hozzáférni a civilizációtól távol eső helyeken, mint a benzinhez (Fotó: Unsplash/Kenny Leys)
Az elektromos autókhoz való energiához könnyebb hozzáférni a civilizációtól távol eső helyeken, mint a benzinhez (Fotó: Unsplash/Kenny Leys)

Az elektromos autókhoz való energiához könnyebb hozzáférni a civilizációtól távol eső helyeken, mint a benzinhez (Fotó: Unsplash/Kenny Leys)

A szakember elismeri, hogy a nagy távolságok és a földutak problémát jelntenek, ugyanakkor arra is rámutat, hogy ezekre a területekre csak komoly energiafelhasználással lehet eljuttatni a benzint vagy a gázolajat, miközben a villanymotorok egyszerűbb szerkezetek, ráadásul akár a világ végén is fel lehet tölteni az akkumulátorokat, például napenergia segítségével. Ezt példásan demonstrálta is egy szintén ausztrál mérnök, aki 15 ezer kilométeres túrát tett meg a Teslájával, anélkül, hogy egyetlen töltőoszlopot is felkeresett volna.

Egyelőre még nincs kellő mennyiségű adatunk arról, hogyan befolyásolja az elektromos autók hatótávját a földutak használata, illetve arról sem, hogyan teljesítenek a villanyautók a rendkívül forró időjárási körülmények között. Ennek ellenére bizakodóak vagyunk, hogy az elektromos autóknak igenis helye van Ausztrália távolabbi vidékein is

- tette hozzá dr. Francis Markham, a kutatási anyag másik társszerzője.

A kutatók arra is felhívták a figyelmet, hogy a közlekedés az egyik legkomolyabb kibocsátója a klímaváltozást okozó gázoknak - például a szén-dioxidnak - amin változtani kell, hogy elkerüljük a klímaváltozás legsúlyosabb következményeit.

A közlekedés a globális emissziók 25 százalékáért felelős, Ausztrália teljes emissziójának pedig a 18 százaléka származik innen. Ezt a szektort rendkívül gyorsan kellene dekarbonizálni, az elektromos autók pedig fontos részét képezik ennek a folyamatnak

- hangsúlyozta dr. Sturmberg.

Az elektromos autók terjedését jelenleg a magas árak mellett az is hátráltatlja, hogy sok autós egyszerűen alábecsli a villanyautók hatótávját.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)