Hirdetés

Kiszámolták, hány új bányát kell nyitni az elektromos autók gyártásához

|

A villanyhajtás terjedése nagy lehetőséget jelent a bányászati ipar számára - a fenntarthatóság szempontjából is.

Hirdetés

Az elektromos autók lényegesen környezetkímélőbbek a benzines vagy dízel modellekhez képest - sőt, a teljes életciklusukra vetítve még az akkumulátorok alapanyagának bányászatával együtt sem annyira szennyezőek, mint a belső égésű motoros járművek. A bányászat egyelőre sajnos megkerülhetetlen, azonban jó hír, hogy már dolgoznak az akkumulátor-technológia új generációs megoldásain, amelyek például kiválthatják a lítiumot, vagy kevésbé szennyező módon teszik kitermelhetővé az értékes fémet.

Amíg azonban ezek a technológiák beérnek, továbbra is szükség lesz a lítiumbányákra, amelyek közül a legnagyobbak Ausztráliában, Chilében és Argentínában találhatóak, de jelentős készletek rejtőznek Kínában is. Ezek mellett azonban további területek feltárása is szükségessé válik, hogy az autóipar - és mellette az elektronikai ipar - fedezni tudja az egyre növekvő igényeket.

A lítium kitermelése komoly környezeti terheléssel jár (Fotó: anl.gov)
A lítium kitermelése komoly környezeti terheléssel jár (Fotó: anl.gov)

Emellett azonban olyan anyagokra is szükség van, mint a grafit, a nikkel és a kobalt. Utóbbival kapcsolatban pedig sajnos kiderült, hogy Kongóban - ahonnan a világ kobalttermelésének 60 százaléka érkezik - gyerekmunkát is felhasználnak a kitermelés során. Jó hír, hogy bizonyos autógyártók már kizárólag csak etikus forrásból szerzik be az alapanyagot, míg a Tesla már a kobaltmentes akkumulátor-technológián dolgozik: míg 2012-ben még a Teslák akkumulátoraiban 60 százalék volt a kobalttartalom, ez mostanra 3 százalékra csökkent, a jövőben pedig teljesen eltűnhet az aksikból, mivel a cég a lítium-vasfoszfát akkuk fejlesztésével szeretné új alapokra helyezni a gyártást. A Tesla egyébként szintén etikus, észak-amerikai forrásokból szerzi be a kobaltot.

Hirdetés

Az ásványi anyagokkal kapcsolatos piacok elemzésével foglalkozó Benchmark Mineral Intelligence adott ki nemrég egy becslést, amely szerint legalább 384 új bányára lenne szükség ahhoz, hogy a fenti alapanyagokból 2035-ig fedezni lehessen az elektromos autók iránti keresletet - írja a CBC kanadai hírcsatorna weboldala. A csatorna értesülései szerint az akkumulátorok megfelelő újrahasznosításával elég lenne 336 új bánya megnyitása is.

Nagy lehetőség Kanada és a bányászok új generációja előtt

Az elemzőcég egyik vezetője, Andrew Miller szerint, a kobaltot leszámítva minden alapanyagból elegendő készlet található a Föld különböző pontjain a kereslet kielégítésére, azonban a szakember arra figyelmeztetett, hogy egy-egy bánya kiépítése akár éveket is igénybe vehet.

Miller rámutatott, hogy Kanada nagy nyertese lehet az elektromos autók terjedésének, mivel már most is több komoly lítiumbányászati projekt működik az észak-amerikai országban. A nagy lökést az adhatja, hogy a Biden-kormány által nemrég elfogadott Inflation Reduction Act nevű törvény komoly adókedvezményt biztosít az Észak-Amerikában készülő elektromos autók gyártóinak, ha olyan alapanyagokat használnak, amelyek az USA-ból vagy valamelyik szabadkereskedelmi partnerétől származnak.

A cég vezetője szerint azonban mindenképpen szükség lesz a már meglévő akkumulátorok újrahasznosítására is, akárcsak arra, hogy a bányászati cégek fenntartható és felelős módon bővítsék a kitermelésüket.

Óriási lehetőséget jelent ez a bányászok új generációja és az elektromos autók piacának beszállítói számára, hogy felelősen és fenntarthatóan működjenek, új módszereket, új gyakorlatokat vezessenek be és tiszta energiát használjanak a működésük során

- mutatott rá Andrew Miller.

A nikkelbányászat kibővítésére is komoly szükség lesz, a jelenlegi termelés ugyanis nem fogja tudni ellátni az elektromos autókat gyártó cégeket.

Az évtized végére 25-40 millió elektromos autót akarnak legyártani a cégek, azonban a jelenlegi nikkelbányák csupán körülbelül 13 millió autóra elegendő alapanyagot tudnak biztosítani

- tette hozzá Steve LeVine, az elektromos autókkal foglalkozó The Electric szerkesztője.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)