Az elektromos autók, bár az emissziókat és a teljes életciklusukra vetített környezeti terhelést tekintve környezetkímélőbbek a belső égésű motorral szerelt járműveknél, van egy terület, ahol rosszabbul teljesítenek a fenntarthatóság szempontjából.
A villanyhajtású autóknak ugyanis jobban kopik a gumija. Az emissziókat elemző Emissions Analytics független szervezet már 2020-ban publikált egy kutatást, amelyből kiderül, hogy az elektromos járművek abroncsairól jelentősen több apró részecske szakad le menet közben, mint a benzines vagy dízel autókról. Ennek legfőbb oka a jókora akkumulátorok miatti komoly tömegnövekedés. Erre többféle megoldást kitaláltak már, a kézszárítóiról és porszívóiról ismert Dyson például egy speciális eszközzel menet közben szívná fel a gumidarabkákat.
Az elektromos autók gumijairól több apró részecske szakad le menet közben
(Fotó: Unsplash/Krishna Chaitanya Kaluva)
Bár ez rendkívül kreatív ötlet, nem ez a leghatékonyabb megoldás. A világ vezető gumigyártója, a Goodyear ugyanis nemrég bejelentette, hogy kifejezetten elektromos autókhoz szánt gumiabroncsok fejlesztésébe kezd - írja az Electrek. A cég információi szerint a villanyhajtású járműveken ugyanis a hagyományos gumik körülbelül 30 százalékkal nagyobb mértékben kopnak, mint a belső égésű motoros autókon.
A Goddyear ElectricDrive GT EV abroncsait már tavaly bemutatták, akkor még azonban kizárólag a Tesla modelljeire voltak jók. A gyártó azonban most olyan gumit dobott a piacra, amely már több autógyár elektromos autóival ius kompatibilis. A most bemutatott, négyévszakos gumiabroncsok a cég közlése szerint - érdekes statisztikával - 44 százalékkal többféle autón használhatóak, köztük a Nissan Leaf-en, a Kia Niro EV-n, valamint a Chevy Bolt és Volt modelljein.
Az abroncsok asszimetrikus mintázata kiváló tapadást biztosít, ugyanakkor jobban bírja a nagyobb tömeg miatti terhelést, így várhatóan kevésbé kopnak majd az elektromos autós használat során, ezzel csökkentve a levegőbe kerülő részecskék mértékét is. Az ElectricDrive gumik alkalmasak száraz és nedves úton való közlekedésre is.
Arról egyelőre nincs információ, hogy a speciálisan villanyautókhoz szánt abroncsok drágábbak lesznek-e a hagyományos változatoknál.