Az elektromos autókkal kapcsolatos egyik gyakori kritika szerint azért mégsem olyan zöldek ezek a járművek, hiszen a gyártásukhoz például lítiumot használnak fel, illetve, az általuk felhasznált energiát is gyakran környezetszennyező módon állítják elő. Ennek a vitának tett pontot a végére az amerikai Yale egyetem kutatása, amelyből kiderült, hogy az elektromos autók gyártási ellátólánca is sokkal környezetkímélőbb, mint a benzines vagy a dízell modellek esetében.
A Science Daily számolt be a Yale School of the Environment kutatóinak tavaly decemberi publikációjáról, amelyben megvizsgálták az úgynevezett indirekt emissziót, azaz az elektromos autók gyártása során keletkező környezeti terhelést és ezt vetették össze a belső égésű motoros járművek gyártási folyamataival. Az összehasonlításba beleszámolták a közvetlen kibocsátást is, ami az utóbbi járműveknél az üzemanyag elégetését, az elektromos autóknál a környezetet terhelő erőművekben előállított energia felhasználását jelenti.
Az elektromos autók gyártása még az akkumulátorok alapanyagának kitermelésével együtt sem terheli annyira a környezetet, mint a benzines vagy dízel járműveké (Fotó: Unsplash/Oxana Melis)
Az eredmények azt mutatják, hogy az elektromos autók egyértelműen előnyben vannak, azonban nem csak a használat, hanem a gyártás során is.
"A legmeglepőbb az volt, hogy az elektromos autóknak mennyivel alacsonyabb a teljes emissziója" - mondta Stephanie Weber, a Yale egyik kutatója. "A belső égésű autók gyártási ellátólánca ugyanis annyira mocskos, hogy az elektromos autók még akkor sem érnek fel ehhez, ha az indirekt kibocsátást is beleszámoljuk."
A kutatás során energiagazdasági és ipari ökológiai elveket (a szén-dioxid kibocsátás árazását, termék életciklus-elemzéseket és energiarendszerek modellezési adatait) alapul véve kalkuláltak, ebből állt össze a végső összehasonlítás.
"Az elektromos autókkal kapcsolatban gyakori kritika, hogy az ellátóláncukba beletartozik a lítium bányászata, illetve az akkumulátárok gyártásához használt alapanyagok feldolgozása, ami távolról sem környezetbarát" - mutatott rá Ken Gillingham, a Yale közgazdász professzora. "Sokan arra számítottak, hogy ha beárazzuk ezeknek a folyamatoknak az emisszióját, az elektromos autók megfizethetetetlenné válnak. A kutatás viszont rávilágított, hogy ez nem így van. Ha egyenlő feltételeket teremtünk és beleszámoljuk az autók üzemanyagának ellátóláncát is az egyenletbe, az elektromos autók értékesítése tovább növekedhet."
A kutatók azt is megvizsgálták, hogy a technológia fejlődése hogyan hathat az autóipari trendekre. Azt találták, hogy ha az energiaszektort sikeresen dekarbonizálják, azaz, az energia előállítására tiszta, megújuló folyamatokat alkalmaznak, ez tovább nyithatja az ollót, az elektromos autók javára.
"A kritikus pont nem az elektromos autók, hanem a hagyománys járművek ellátólánca" - hangsúlyozta Paul Wolfram, a kutatás vezetője, aki hozzátette, minél gyorsabban váltunk elektromos autókra, annál jobb - legalábbis azokban az országokban, ahol az elektromos energia már jelentős részben megújuló forrásokból származik.
Gillingham arra is rámutatott, hogy a mostani kutatás áttekinthetőbb alapokat nyújt az emissziók értelmezéséhez. A szakember szerint az emissziós értékek kalkulációjánál minden alkalommal bele kellene számolni a teljes ellátólánc működését is, ezzel több vásárlót lehetne az elektromos autók felé terelni.