Még áprilisban írtunk arról a kutatásról, amelynek készítői felmérték, hogy mennyi kiadástól kíméli meg az egészségügyi rendszereket az elektromos autók használata. Most egy hasonló kutatás jelent meg, amely azonban a szén-dioxid emisszió miatti halálozások mértékét elemezte - írja az Ars Technica.
A lap a Nature Communications tavaly év végi kutatására utal, amely szerint csak 2020-ban 4434 tonnával növekedett a globális CO2-emisszió: ez a mennyiség egyébként 3,5 átlagos amerikai ember egész életének a karbonlábnyoma. A kutatás szerint ez az emissziós szint legalább egy új halálesetet fog eredményezni a 2020-2100 közötti időszakban. Ez utóbbi nagyon fontos megállapítás, ugyanis ritkán említik az emisszióval kapcsolatban, hogy a mostani kibocsátás káros hatásai kumulatívan, hosszú idő alatt érvényesülnek. A Nature Communications becslése szerint az előttünk álló időszakban akár 83 millióra is rúghat a káros emisszió miatti halálozások száma.
Mennyit segít ezen az elektromos autó?
A kutatás megihlette Ben Hause-t, az Ars Technica szerzőjét, aki kíváncsi volt rá, hogy a zéró emissziós elektromos autók hány ember halálát tették elkerülhetővé. Ehhez elolvasta a Tesla által nemrég kiadott 2020-as Impact Report jelentést, amely a cég tevékenységének környezeti, társadalmi és kormányzati hatásait elemezte.
Eszernit az átlagos, belső égésű motorral szerelt autók teljes életciklusa során - azaz a gyártást és az autó utóéletét is beleszámítva - mérföldenként (1,6 kilométer) 450 gramm szén-dioxidot pöfögnek a külvilágba. Hause úgy kalkulált, hogy egy átlagos autóval a tulajdonosa nagyjából 150 000 mérföldet, azaz 241 401 kilométert tesz meg. Hause számításai alapján így egy átlagos benzines autó 68 tonna szén-dioxiddal terheli meg a környezetet. Igaz, akkor még nem beszéltünk a másodlagos piacokon értékesített járművekről, amelyekkel legalább még egyszer ennyit megtesznek, így ez a szám ennél jóval nagyobb is lehet.
Egy átlagos benzines vagy dízel autó 68 tonna szén-dioxidot termel az életciklusa során
(Fotó: Unsplash/Vincent Guzman)
Ezzel összehasonlítva a Tesla Model 3 teljes emissziója mérföldenként csupán 180 gramm, ami azonos életciklussal számolva 27 tonnára jön ki. Azaz, kijelenthető, hogy aki elektromos autóra vált, legalább 40 tonnányi CO2-emissziótól óvja meg a bolygót. Azért legalább, mert Hause itt sem számolt a másodlagos értékesítéssel, illetve azzal, ha valaki megújuló energiával tölti az elektromos autóját.
A Tesla, napjainkig körülbelül kétmillió autót értékesített, ami összesítve nagyjából 80 millió tonnányi emisszió-megtakarítást jelent. A fentiekből kiindulva ez 20 000 emberéletet jelent, ami nem veszett el a károsanyag-kibocsátás következtében. Ráadásul, ez az eredmény még csak a Tesla eladási számait veszi alapul, ennél pedig jóval több elektromos autót értékesítettek már. Hause úgy számol, hogy körülbelül további tízmillió villanyhajtású gépkocsiról van szó világszerte, így a megspórolt emissziónak köszönhetően már 120 000 halálesetet tudtunk elkerülni.
Az elektromos autók 83 millió emberéletet kímélhetnek meg ebben az évszázadban
(Fotó: Unsplash/Maxim Hopman)
A szerző maga is elismeri, hogy csak közelítő becslésről van szó, azonban ez feltehetően még így is kevesebb, mint amekkora érték kijönne pontos számítások alapján. Azt is meg kell jegyezni, hogy a Nature Communications kutatása kizárólag a túlmelegedés, illetve az extrém időjárási jelenségek közé tartozó, egyre gyakoribb tartós hőhullámok által okozott halálozásokkal számol. A klímaváltozás azonban más módon is veszélyeztetheti az emberek életét: az áradások, az élelmiszer-hiány, illetve az új betegségek megjelenése ugyanis további haláleseteket eredményez. Azaz, az elektromos autók terjedése további emberéleteket fog megmenteni.
Hause pedig arra is rámutat, hogy a halálozásokon túl a klímaváltozás más módon is negatív hatással van az életünkre, amit szintén enyhíthet a belső égésű motoros járművek leváltása.