Interjút adott a Top Gear magazinnak Alejandro Mesonero-Romanos, az Alfa Romeo dizájnfőnöke. A beszélgetés során a szakember rámutatott, hogy szerinte mi az, ami igazán felesleges az elektromos autók tervezése során. Ez pedig nem más, mint az adott márka alapvető arculatától eltérő külső, amivel gyakran megkülönböztetik az elektromos modelleket, a belső égésű motorral szerelt, úgynevezett ICE-modellektől.
Az Alfa Romeo két év múlva tervezi bemutatni első elektromos autóját (Fotó: Alfa Romeo)
Ez a gyakorlat főleg a korábbi generációs elektromos autók esetén volt különösen látványos: az első generációs Nissan Leaf például még vidám buborékautós dizájnnal jelezte, hogy nem a "fősodort" képviseli. Mire a Leaf második generációja 2018-ban megjelent, addigra viszont a villanyhajtás kezdett egyre népszerűbbé válni, így a japán márkánál úgy döntöttek, nem különböztetik meg hasonló módszerekkel a benzines modellektől. A mostani elektromos autóknál pedig - ha létezik belőlük benzines vagy dízel változat is - általában a márkanév vagy a logó, esetleg néhány kisebb kiegészítő, légbeömlő vagy hasonló alkatrész kap kékes-zöldes árnyalatot, hogy mutassa, itt egy zéró emissziós, környezetkímélő autóról van szó.
Mesonero-Romanos szerint azonban még ennyire sincs szükség, sőt, konkrétan úgy fogalmazott: egyenesen értelmetlen külön dizájnt tervezni az elektromos autókhoz.
Az elektromos hajtás megváltoztatja az autó mozgatásának módját, de annak karaktere, stílusa, értékei változatlanul megmaradnak. Szerintem annak semmi értelme, hogy egy elektromos autó öncélúan tűnjön elektromosnak. Nem fogjuk azt mondani, hogy 'oké, ez egy elektromos autó, akkor csak emiatt nézzen is ki úgy'.
A szakember szerint eleinte még volt értelme a hasonló húzásoknak, igaz, ő példaként a BMW azóta már nyugdíjazott i3-as elektromos autóját említette. Szerinte a német márka akkor azért döntött a meghökkentő formaterv mellett, mert nagyon korán piacra dobta első elektromos autóját.
Minden autógyár előbb-utóbb átáll az elektromos autók gyártására, ezért értelmetlen lenne olyan dizájnnal előállni, ami azt mondja: "helló, elektromos autó vagyok, nézzetek rám!"
- tette hozzá Mesonero-Romanos.
Nem kell már a fősodortól látványosan elütő elektromos autót tervezni (Fotó: Alfa Romeo)
Természetesen, az elektromos autókon muszáj bizonyos változtatásokat eszközölni a technológia miatt. Egy tisztán elektromos hajtású autónak ugyanis jellemzően alacsonyabb a súlypontja és nagyobb a tengelytávja, mint az ICE-járműveknek, illetve a belső kialakítása is valamennyire különbözik az utóbbiaktól, hiszen üzemanyagtartály helyett a teljesen más alakú akkumulátor-csomagnak is kell a hely. Mesonero-Romanos szerint ezek a tényezők ugyan valamelyest befolyásolják az elektromos autók arányait, de szerinte a jövőbeni modelleknek ugyanazt a zsigeri hatást kell kiváltania az emberekből, mint amikor egy-egy látványos benzines autó láttán elismerően csettintettek.
Az Alfa Romeo dizájnfőnöke ezért azt tanácsolja az autótervezőknek, hogy ne arra összpontosítsanak, hogy az általuk tervezett autó elektromos hajtású. A legfőbb cél, hogy látványos megjelenést biztosítsanak az autóknak, amely iránt senki sem közömbös. Az sem baj, ha megosztó lesz egy formaterv, még az is jobb ugyanis, mintha mindenkit hidegen hagyna. Szerinte a legfontosabb, hogy az Alfa Romeók úgy nézzenek ki, mint egy Alfa Romeo és ne próbálják erőltetetten a szemlélő tudtára adni, hogy elektromos autóról van szó.
Az olasz márka egyébként a várakozások szerint 2024-ben mutatja be első tisztán elektromos modelljét, amely várhatóan az Alfa Romeo Tonale-nél kisebb kompakt crossover lehet. Az Alfa Romeo 2027-től pedig kizárólag elektromos autókat értékesít majd Európában, Észak-Amerikában és Kínában.