Korábban csak egy távoli álomnak tűnt, hogy egy vezeték nélküli energiaátviteli rendszer segítségével elfogadható időn belül töltsük fel autónkat. Most úgy tűnik, hogy a technológiai verseny jótékony hatásának köszönhetően közelebb kerül a valósághoz a korábban elérhetetlennek gondolt funkció, legalábbis ezt jelentette be az ORNL.
Az Oak Ridge-beli szövetségi finanszírozású kutatási és fejlesztési központ munkatársai nemrégiben bemutattak egy Porsche Tayan-t, mely mindössze 10 perc alatt képes 50 százalékra növelni a töltöttségi szintjét, és mindezt vezetékes csatlakozás nélkül. Ez jó hír egy olyan ágazatban, ahol a hatótáv és a töltöttség mindennél fontosabb a vásárlók számára.
A töltés időtartama, és az ezzel járó egyéb kellemetlenségek egyébként a mai napig tömegeket képesek elriasztani az EV vásárlástól. A procedúra alapesetben legkevesebb 40 percig is eltarthat, de bizonyos lassabb töltési módokkal és erősebb akkumulátorcsomaggal akár több órát is igénybe vehet.
Bár a vezeték nélküli töltési funkció tulajdonképpen csak az autótulajdonosok kényelmét szolgálja, az ORNL kutatói mindent megtettek azért, hogy leszállítsák a kívánt töltési élményt a fogyasztóknak. A töltési hatékonyságot és sebességet érintő problémák sikeres megoldásával most új világrekordot állítottak fel az ORNL kutatói. Az pedig csak emel a siker rangján, hogy mindezt egy sorozatgyártott járművel érték el.
A kísérletet a Volkswagen Group of America hathatós támogatásával folytatták le, amihez az ORNL innovatív, többfázisú vezeték nélküli rendszerét használták. Ez az eszköz elektomágneses tekercseket használ a töltés során, amelyek átmérője majdnem fél méter, így nagyobb teljesítménysűrűségre képesek a folyamat során. Ez sokban hasonlít a telefonok vezeték nélküli töltőihez.
Az ORNL rendszere a beszámolók szerint meglehetősen gyors, hiszen 10 perc alatt 50 százalékos töltöttséget ért el vele, köszönhetően közel 95 százalékos hatékonyságnak. Az energiaátvitel a Porsche Taycan aljára szerelt tekercs és a földön lévő töltőegység közötti szemmel látható, 12 centiméteres távolságból történt. Ezzel az ORNL saját korábbi vezeték nélküli töltési rekordját döntötte meg.
Bár a töltési technológiák esetében gyakran lép fel feszültségtúllépés, túlmelegedés vagy rövidzárlat, de úgy tűnik, hogy az ORNL mindenre gondolt, és alapos munkát végzett. A Volkswagennel elindított partnerséget a jövőben is folytatni szeretnék, hogy egy megfizethető és sorozatgyártásra alkalmas terméktípussal támogassák meg az elektromos autózást a jövőben.