A német Handelsblatt szerkesztőségéhez juttattak el több mint 23 000, belső felhasználásra szánt dokumentumot, amelyek a Tesla autóinak hibáival kapcsolatosak. A lap újságírói a Fraunhofer Institute információbiztonsági szakértői segítségével hitelesítették, hogy az akták valóban Elon Musk cégétől származnak.
A dokumentumokban aggasztó dolgok szerepelnek: például, több mint 2400 olyan eset leírása, amikor a Tesla vezetőtámogató rendszerei a felhasználók akaratán kívül gyorsították fel az autókat, de több mint 1500, fékezéssel kapcsolatos esetről is lehet olvasni az aktákban.
Ezek között 139 olyan alkalom szerepel, amikor egy-egy Tesla minden előzmény nélkül, a külső körülmények ellenére váratlan vészfékezést hajtott végre, de 383 olyan esetről is írnak, amikor úgynevezett fantomfékezésre került sor, miután az autók szenzorainak hibás működése miatt a járművek fedélzeti számítógépe arra a következtetésre jutott, hogy ütközés veszélye áll fenn.
Több mint 1000 olyan incidens is szerepel a dokumentumok között, amelynek ütközés lett a vége, a Tesla ügyfelei közül pedig több mint háromezren fejezték ki aggályaikat a vezetőtámogató rendszerek nem megfelelő működése miatt.
A Handelsblatthoz eljuttatott dokumentumok közül a legrégebbi 2015-ös dátumú, a legfrissebb pedig tavaly márciusi. Ez idő alatt a cég körülbelül 2,6 millió járművet szállított le az általuk Autopilot-nak nevezett vezetőtámogató rendszerrel (amely nem képes a teljes önvezetésre). Emiatt, a fogyasztók megtévesztéséért bíróságon is elítélték már Elon Musk cégét, de több vizsgálat is folyamatban van a Tesla ellen. A legtöbb említett eset az Egyesült Államokban történt, de akadnak ázsiai és európai incidensek is, utóbbiakról főként német Tesla-tulajdonosok számoltak be.
Több amerikai és európai Tesla-tulaj arról is panaszkodott, hogy a cég képviselői nem törték össze magukat a problémák rendezése érdekében, sőt, általában inkább igyekeztek elérni, hogy a lehető legjobban csökkentsék a cég vélt vagy valós felelősségét.
A Tesla-aktákból kiderül, hogy a cég alkalmazottait precíz instrukciókkal látták el az ügyfelekkel való kommunikációt illetően. Ez alapján kiejelnthető, hogy a Tesla-ügyintézőknek arra kellett a leginkább ügyelnie, hogy minél kisebb támadási felületet adjanak a problémákat jelző ügyfeleknek.
Az egyes incidensekkel kapcsolatos műszaki ellenőrzések eredményeivel kapcsolatban például felhívták az ügyintézők figyelmét, hogy azok tartalmát csak nagyon szükséges esetben osszák meg az ügyfelekkel és akkor is kizárólag szóban tegyék.
Nem másold be a jelentés szövegét emailbe, szöveges üzenetekbe és ne hagyj róla hangüzenetet az ügyfél hangpostáján
- ez az utasítás konkrétan szerepel a német lap által megszerzett dokumentumokban.
A lap által megkérdezett több Tesla-tulajdonos is megerősítette, hogy az ügyintézés mindig szóban történt, arról sosem küldtek írott dokumentációt. Köztük van egy olyan kaliforniai orvos is, akinek a Teslája két éve önmagától felgyorsítva csapódott bele két betonoszlopba.
A Tesla egyelőre nem kommentálta a Handelsblatt értesüléseit.