A repülőgépek emissziójáról nemrég kiderült, hogy sokkal komolyabban terhelik a környezetet, mint korábban gondoltuk. A légi közlekedés környezetszennyező mivolta miatt Franciaországban nemrég betiltották a rövidtávú repülőutakat, miközben kreatív módszereket eszelnek ki a zöldebb repüléshez.
Ilyen például a vitorlázó repülőktől ellesett megoldás, de a tisztán elektromos hajtású repülők és a hidrogéncellás gépek fejlesztése is ebbe a trendbe illeszthető.
Eközben az autóiparban sok szó esik az úgynevezett szintetikus üzemanyagokról, amelyek nettó karbonsemlegesek - igaz, ez nem vigasztalja azokat, akik, például egy belvárosi részen megkapják az autók emisszióját, amelyet az üzemanyag gyártása során elvileg lenulláztak.
A szintetikus üzemanyagok használata már a légi közlekedést tekintve is felmerült, nemrég azonban egy sokkal meredekebb ötlettel álltak elő. Ez pedig az állati zsírok használata.
Lehet szó disznózsírról, marha- vagy csirkezsírról, a lényeg ugyanaz: az állatok zsírjából hoznának létre a repülők hajtóműveinek meghajtását lehetővé tévő üzemanyagot. Mindezt akkor, amikor egyébként egyre több szó esik arról, hogy az emberiségnek csökkentenie kellene a húsfogyasztását.
A módszer kiötlői szerint az állati zsírok a hústermelés melléktermékeként jönnek létre, és mint ilyen, hulladéknak számítanak, azaz kiváló alapanyagot szolgáltatnának az üzemanyag gyártásához.
Ez azonban erős csúsztatás, tekintve, hogy a különféle állati zsiradékokat számos iparág használja, például szappan vagy más kozmetikumok gyártásához, állateledelek készítéséhez és még lehetne folytatni a sort.
Nem véletlen, hogy az ötlet ellen máris tiltakozik a brüsszeli székhelyű Transport & Environment aktivista csoport, amely a tisztább közlekedésért kampányol. A szervezet friss kutatásában kiszámolta, hogy egyetlen Párizs-New York repülőúthoz körülbelül 8800 levágott disznó zsírjára lenne szükség, ez pedig csak az odaútra lenne elegendő.
A Transport & Environment szakértői hozzátették, hogy az állati zsírokkal az is a gond, hogy nem lehet felskálázni a mennyiségüket, hogy elegendő legyen a légi közlekedési igényekhez. A szervezet szerint egyébként - szemben azzal az állítással, hogy az állati zsírok hulladéknak számítanának - a hasonló termékek iránti igény 2006 óta a negyvenszeresére emelkedett.
Az állati zsírokat évek óta használják az autók üzemanyagának előállításához, gyakran a sofőrök tudta nélkül. Most peidg a repülőgépekben is alkalmazhatják. Ez azonban nem fenntartható, anélkül, hogy más iparágakból vonnák el az alapanyagot, amelyek ennek következtében sokkal károsabb alternatívákra - például pálmaolajra - fognak váltani
- figyelmeztetett Barbara Smailagic, a Transport & Environment bioüzemanyagokkal foglalkozó szakértője.