Hétfőn jelentést tett közzé az Európai Számvevőszék, melyben kétkedésüknek adnak hangot a 2050-es céldátum tekintetében: szerintük számos akadálya van annak, hogy a következő 26 évben elérjük a klímasemlegességet. A gépjárműveink kibocsátásmentességéért jelen helyzetben túl nagy árat kellene fizetnie a nemzetközösség polgárainak, így jelenleg túlzóan ambíciózusnak tartják az ezzel kapcsolatos terveket.
Az uniós testület által kiadott dokumentum szerint kontinensünkön az összes kibocsátás negyedéért tehető felelőssé a közlekedési ágazat. Az elmúlt évtizedben, hiába a technológia fejlődése és az elérhető ösztönzők, még mindig az új, forgalomba álló autók háromnegyede használ belsőégésű motort, és így a kibocsátás mértéke szinte alig változott az elmúlt 12 év során.
Habár korábban komoly tervek voltak az alternatív üzemanyagok használata tekintetében, jelenleg nem úgy tűnik, hogy ez ügyben jelentős előremozdulás lenne. Vannak ugyan biomassza üzemeink, de ezek kapacitása valószínűleg sosem lesz elegendő az igényeink kielégítésére. Ha távolról hoznák be a szükséges anyagokat, az további kitettséget jelentene számunkra, és szakértők egybehangzó véleménye szerint korábban jelentősen túl is becsültük ezek környezetkímélő jellegét.
Egyes vélemények egészen addig mennek, hogy ezeket a "bio" minősítéssel ellátott anyagokat kifejezetten károsnak tartják az ökoszisztémára, a biodiverzitásra, valamint a talaj és vízminőségre nézve. Az európai akkumulátoripart is ostorozza a jelentés, ami szerinte fényévekkel van lemaradva versenytársaitól. Helyben alig 10 százalékát tudjuk megtermelni a globális szükségletnek.
A jelentős támogatások ellenére nem éri meg, nem gazdaságos helyben gyártani, ami negatívan befolyásolja a versenyképességünket más térségekkel szemben. Amennyiben belátható időn belül nem változik ez a kedvezőtlen tendencia, vagyis nem növekszik a kontinens termelőkapacitása és versenyképessége, az tartósan importfüggővé tehet minket.
Ez, mindamellett, hogy háttérbe tolhatja a stratégiainak szánt ágazatot, amitől sok mást is függővé tettünk, 3 millió munkahelyet veszélyeztethet közép- és hosszútávú viszonylatban. A számvevőszéki jelentés szerint további problémák adódhatnak a technológia terjedésével amiatt is, hogy az EV-töltési infrastruktúra még mindig nincs megfelelően kiépítve. Míg Nyugat- és Észak-Európa töltőhálózatai egészen jók, addig a közép- és kelet-európai térség lefedettsége még jócskán hagy kívánnivalót maga után.