Az autóipart már évek óta sújtja a félvezetők hiánya, pontosabban, a ritka és értékes anyagokat tartalmazó chipek, áramkörök ellátóláncának akadozása. Az okok sokrétűek, a kriptobányászat felfutása, a 2020-as koronavírus-világjárvány, az ukrajnai háború vagy épp az Ever Given konténerhajó balesete is hozzájárult, hogy a kulcsfontosságú alkatrészekből nem feltétlenül áll rendelkezésre megfelelő mennyiség.
Az autógyártók a pandémia idején sok gyárukat leállították, emiatt pedig lemondtak több nagy tétel szilíciumlapkáról, amelyeknek a gyártók más felvevőpiacot találtak, például az úgynevezett Internet of Things (IoT) eszközök fejlesztőit - írja az Ars Technica.
A chiphiány következtében az autógyárak drasztikus lépésekre kényszerültek: jelentősen megnövekedett a várakozási idő az új autóknál, van olyan modell, amire akár másfél-két évet is várni kell. Más gyártók úgy próbálták kivédeni a kellemetlenséget, hogy bizonyos funkciók nélkül próbálták értékesíteni az autóikat, míg más márkák több ezer autót parkoltak le, amelyek a szükséges alkatrészeket várják.
A General Motors például négyszázezer autó legyártását tervezte a 2023-as év végéig, a jelenleg is fennálló helyzet miatt azonban arra kényszerültek, hogy legalább hat hónappal kitolják a saját maguknak szabott határidőt.
Az AutoForecast Solutions elemzői ugyanis arra számítanak, hogy a chiphiány az idei évben is folytatódni fog. Ennek eredményeként 2023-ban körülbelül hárommillióval kevesebb autó készülhet a tervezettnél. Összehasonlításként, 2022-ben 4,5 millióval kevesebb járművet szereltek össze a bolygón, míg 2021-ben 10,5 millióval maradtak el a gyártási számok a tervezettől.
A chipgyártó cégek folyamatosan növelik a gyártási kapacitásukat és új üzemeket húznak fel, de még így is lassú folyamatról van szó. Tavaly augusztusban a Joe Biden amerikai elnök által aláírt CHIPS and Science Act nevű törvény a következő tíz évben akár 200 milliárd dollárral is támogathatja az iparágat, ennek a pozitív hatásait azonban csak idővel fogja érezni az autipar.
Hosszú ideig tartó hiányra számítok
- idézte a Financial Times Jochen Hanebeck-et, az Infineon vezérigazgatóját.
Carlos Tavares a több autómárkát egyesítő Stellantis-csoport vezetője szintén úgy látja, hogy a chiphiány 2023-ban is folytatódni fog, az Intel első embere pedig azt is elképzelhetőnek tartja, hogy a helyzet 2024-ig is eltarthat.