Hirdetés

Példamutató őszinteséggel beszélt karbonlábnyomáról az elektromos motorokat gyártó cég

|

A svéd vállalat megmutatta, mennyi szén-dioxiddal terheli a bolygót egy-egy járművük gyártása.

Hirdetés

A Zöld Pálya olvasói már többször is találkozhattak a svéd CAKE nevével: ők azok, akik gyártottak már munkapaddá alakítható villanyos robogót, papírból (is) készülő elektromos motort, de a dél-afrikai orvvadászokat kergető vadőröknek is fejlesztettek napelemekkel feltölthető kétkerekűeket.

A villanyhajtású járművekkel szemben szkeptikusok gyakran érvelnek azzal, hogy csak annyira tudnak zöldek lenni, mint a beléjük táplált energia. Gyakori érv, hogy az elektromos autók (vagy épp motorok) gyártása sem tekinthető éppen környezetkímélőnek. Egy év elején közzétett kutatás ugyan kimutatta, hogy az elektromos autók teljes életciklusára vetített környezeti terhelés még az akkumulátorok alapanyagainak bányászatával együtt sincs olyan környezetszennyező, mint a belső égésű motoros autóké, ettől függetlenül tagadhatatlan, hogy a gyártás jelenleg, akár tetszik, akár nem, komoly emisszióval jár.

Éppen ezért tekinthető rendkívül szimpatikusnak a svéd CAKE vezetőségének döntése, akik nem köntörfalaztak és egy látványos installáció segítségével mutatták be, hogy egy-egy elektromos motorkerékpárjuk gyártása során mennyi szén-dioxiddal terhelik meg a Föld légkörét - írja az AutoEvolution. A lap információi szerint a CAKE a szintén svéd Vattenfall energetikai óriással -  Európa legnagyobb áram-, és hőszolgáltatójával - együttműködve kiszámolta, hogy minden egyes Kalk típusú elektromos motorkerékpárjuk gyártása körülbelül 1186 kilogramm szén-dioxid emissziójával jár.

Hirdetés

Ennek ábrázolására a motort egy átlátszó, 8,6 méter élhosszúságú kockába zárták. Ennek térfogata 637 köbméter, ami megfelel a fenti emissziós mennyiségnek.

A CAKE elektromos motorjának gyártása közel 1200 kilogramm szén-dioxid kibocsátásával jár (Fotó: Jakob Ihre)
A CAKE elektromos motorjának gyártása közel 1200 kilogramm szén-dioxid kibocsátásával jár (Fotó: Jakob Ihre)

A CAKE elektromos motorjának gyártása közel 1200 kilogramm szén-dioxid kibocsátásával jár
(Fotó: Jakob Ihre)

A zéró emissziós járművek emlegetése gyakorlatilag kimeríti a greewashing fogalmát, amíg a teljes gyártási láncot nem dekarbonizáltuk, függetlenül attól, hogy az adott jármű milyen üzemanyagot használ. A helyzet az, hogy a legtöbb cégnek fogalma sincs róla, hogy az egyes termékeiknek mekkora a pontos karbonlábnyoma. Mi szerettük volna megérteni a saját környezeti hatásunkat, hogy tehessünk ellene, ezért felmértük a Kalk motorkerékpárjaink teljes gyártása során keletkező emissziót és 2025-ig minden szinten szeretnénk a lehető legnagyobb mértékben dekarbonizálni a gyártásunkat

- mondta Stefan Ytterborn, a CAKE alapító-vezérigazgatója.

Ytterborn elismerte, hogy a cég zöld, környezetbarát terméként hirdeti elektromos motorjait, azonban eddig ők sem vették számításba a gyártási emissziót. A cég célja, hogy minden gyártási fázisból kivegyék a fosszilis energiahordozók használatát, amelyhez alternatív alapanyagokat, beszállítókat és technológiákat - például 3D- nyomtatást, vagy a már említett papíralapú megoldást - is felhasználnak majd.

A CAKE 2025-re szeretné dekarbonizálni a gyártási folyamatait (Fotó: Jakob Ihre)
A CAKE 2025-re szeretné dekarbonizálni a gyártási folyamatait (Fotó: Jakob Ihre)

A CAKE 2025-re szeretné dekarbonizálni a gyártási folyamatait (Fotó: Jakob Ihre)

A kampánnyal a két cég szeretné felhívni a fogyasztók és a gyártók figyelmét is az efféle környezeti terhelésre. Egy korábbi kutatás szerint ugyanis az elektromos autók tulajdonosainak 83 százaléka úgy gondolja, ő már eleget tett a környezet védelméért, miközben nem veszik számításba a hasonló emissziókat. Emellett azonban a két vállalkozás azt is szeretné elérni, ha a hétköznapi fogyasztási termékek esetén is figyelmebe vegyék a fogyasztók az emissziós terhelést: egy 46 hüvelykképátlójú LED-tévékészülék gyártása például 1334 kilogramm szén-dioxid kibocsátásával jár, míg egyetlen kilogramm marhahús megtermelése 60 kilónyi emissziót jelent.

Bízunk benne, hogy a két cég példamutató őszinteségét más vállalatok is követik majd, akik felismerik, hogy a környezet védelme, vagy, ha drámaiabban akarunk fogalmazni, a világ megmentése is lehet jó üzlet.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)