Idén nyáron számoltunk be a BMW Neue Klasse nevű új platformjáról, amelyet kifejezetten elektromos autókhoz fejlesztettek. A német autógyártó tervei szerint az első ilyen modellek 2025-ben érkeznek, az InsideEVs pedig most beszámolt róla, hogy milyen ínyencségek kerülhetnek az új BMW i3-ba - amelynek már nincs köze a megosztó külsejű városi kisautóhoz - illetve az iX3 SUV utódjába.
Frank Weber, a BMW CTO-ja szerint az autóik következő generációja óriási technológiai ugrást hajt majd végre, amit a cég forradalminak számító "pack-to-open-body" koncepciója is elősegít. A név arra utal, hogy az általában merev tokba csomagolt, úgynevezett prizmatikus akkumulátorcellák helyett a BMW legújabb modelljeiben henger alakú cellákat használ majd, ami lehetővé teszi, hogy bármilyen méretű és formájú autóba be tudják építeni ugyanazt az akkumulátor-technológiát.
A Neue Klasse - amely egyékbként az 1960-as években megjelenő autókra utal - modellpalettája a cég teljes portfóliójára kiterjed majd, azaz szerepelnek benne az 1-es sorozathoz hasonló, kisméretű városi autók és a kínálat tetejét jelentő, teljes méretű SUV-k, mint az X7.
A technológiai finomságok között kell megemlíteni a BMW új akkumulátor-technológiáját, amelynek nem a fent említett rugalmas beépíthetőség jelenti a legnagyobb előnyét. Az új aksik ugyanis 20 százalékkal nagyobb energiasűrűséget és 30 százalékkal jobb hatékonyságot ígérnek, valamint 30 százalékkal nagyobb hatótávot és töltési sebességet, mint a cég legfejlettebb jelenlegi megoldásai. Az új generációs akkumulátor-csomagok kapacitása 75 kilowattórától indul és elérheti a 150 kilowattórát is. Az ilyen aksival szerelt autók hatótávja pedig akár 1000 kilométer is lehet. Ennek ellenére Weber nem gondolja, hogy az extrém hatótáv jelentené a megoldást, mivel egy bizonyos méret és tömeg után már jelentősen csökkenhet az autó teljesítménye. A szakember szerint reálisan a 600 kilométeres hatótáv jelentheti az optimumot.
Az új akkumulátorok emellett 20 százalékkal könnyebbek lesznek és feleannyiba kerülnek majd, mint a mostaniak. A gyártásuk is fenntarthatóbbá válik: a cég becslései szerint 60 százalékkal kisebb lesz a CO2-emissziójuk a gyártási folyamat során.
A 800 voltos architektúra és a nagy-teljesítményű töltő kombinációja azt eredményezi, hogy az autóba percenként 48 kilométernyi hatótáv megtételéhez elegendő energiát lehet tölteni
- mondta Frank Weber az új tecnhológiáról.
A 2025-től érkező BMW-ket tölteni is gyorsabb lesz: 0 százalékról 95 százalékra mindössze 12 percre lesz szüksége a Neue Klasse autóknak. Az új technológia a teljesítményre is komoly hatással lesz: a leggyengébb modell 268 lóerős lesz, míg a csúcsmodell teljesítménye elérheti az 1341 lóerőt is. Ehhez négy elektromos motort építenek majd az autóba - ennek a prototípusát már most teszteli a BMW tuningrészlege, a BMW M.
A Neue Klasse modellcsaládba tartozó autók hátsó-, és összkerékhajtással érkeznek majd, a tervezés során pedig arra is ügyeltek, hogy jelentősen csökkentsék a járművek zajszennyezését.
A BMW a jövő januári CES-en mutatja be a Neue Klasse erényeit magába foglaló Vision koncepcióautót, amelyen Weber szerint radikális újdonságokat is lehet majd látni. A szakember arról nem beszélt, hogy az új generációs autókban lesznek-e olyan előfizetős szolgáltatások, mint például az ülésfűtés, amit máris be akarnak tiltani bizonyos helyeken.