Az elektromos autók legnagyobb problémáját jelenleg a viszonylag lassú töltés jelenti - noha az már bebizonyosodott, hogy a villanyhajtású járművek az esetek túlnyomó többségében bőven alkalmasak mindarra, amire a benzines vagy dízelüzemű társaik. Ennek ellenére sokan akkor tekintik majd reális alternatívának az elektromos autókat, amikor azokat ugyannayi időbe kerül majd feltölteni, mint a belső égésű motorral szerelt, az angol kifejezésből képzett betűszóval leírt ICE-autókat.
Ebben jelenthet hatalmas segítséget az autóipar számára a hidrogénhajtás: a hidrogén az univerzum leggyakorib beleme, azaz az utánpótlással nem lenne gond. Innentől csak azt kell megoldani, hogy a gáz előállításához kizárólag megújuló energiát használjanak, illetve, hogy a hidrogénes töltőállomások hamar elterjedjenek. Az autóipar mindenesetre már készül a hidrogén eljövetelére: a Toyota Mirai hidrogénes limuzint a Zöld Pályán is teszteltük, de egyre-másra érkeznek a hírek hidrogénüzemű autóbuszokról vagy például hidrogénes luxus-homokfutókról.
A BMW már a hidrogén korszakára készül (Fotó: BMW)
Szintén a hidrogén eljövetelére készül a BMW - számolt be az Automotive News. A lap értesülései szerint a cég elnöke, Oliver Zipse nemrég egy üzleti beszámoló során említette meg, hogy a márkának szüksége lesz a hidrogén-üzemanyagcellás járművekre, hogy tartani tudja az elektromos autók fejlesztésének ütemét. A német prémium 2030-ra szeretne ott tartani, hogy globális eladásaik felét a villanyhajtású modellek teszik ki.
A BMW-vezér szerint a hidrogén "a kirakó hiányzó darabja, amely olyan helyeken is támogathatj aaz elektromobilitást, ahol az akkumulátor-alapú hajtásláncok nem népszerűek". Azt azonban nem fejtette ki, hogy a cég hol tart az üzemanyagcellás BMW-k fejlesztésében.
Megújul a Neue Klasse
Zipse elárulta, hogy a BMW által most fejlesztett Neue Klasse platform olyan akkumulátoros-elektromos (bEV) modellekhez készül, amelyeket 2025-ben terveznek piacra dobni. A név tisztelgés az eredeti Neue Klasse modellek előtt, amelyek a XX. század hatvanas éveiben stabilizálták a BMW gazdasági pozícióját és megalapozták annak modern identitását.
A Neue Klasse platformra több modell épül majd, amelyek méretben a mostani 3-as szériát és az X+ SUV-t közelítik. Ezekkel a német márka feltehetően a Tesla Model 3-mal és a nagyobb, családi Model Y-nal szeretne versengeni.
2030-ra már minden második BMW elektromos lesz (Fotó: BMW)
A cégvezér szerint az új platform alkalmas lesz majd a hidrogéncellás hajtásláncok befogadására is, ami várhatóan komoly mérnöki kihívást ejlent majd. A hidrogént ugyanis vastag falú tartályokban tárolják az autók (amelyek a tévhitekkel ellentétben akár egy nagy erejű ütközést is gond nélkül kibírnak - amelyeket csak bonyolultabban lehet elhelyezni, mint a jellemzően lapos akkumulátor-cosmagokat.
Ettől függetlenül a BMW-nek már folyamatban van egy hidrogncellás modellje: a BMW iX5-ben a Toyota által gyártott üzemanyagcellák működnek együtt a német cég ötödik generációs elektormos motorjaival, a karosszéria pedig az X5 SUV-tól érkezik. A különleges járművet 2019-ben mutatták be a Frankfurti Autószalonon, ám ebből a tervek szerint csak nagyon korlátozott mennyiséget gyárt a prémium márka.