Az elektromos autók gyártói minden lehetőséget megragadnak, hogy növeljék a járműveik hatótávját. Bár korábban megírtuk, hogy a BMW új akkumulátor-technológiájával véget érhet a töltőoszlopig hátralévő kilométerek ideges számolgatása, a német gyártó legújabb szabadalma arra utal, hogy a bajorok is igyekeznek mindent megtenni annak érdekében, hogy a hatótávpara megszűnjön - írja az InsideEVs.
A lap információi szerint ugyanis a cég Németországban adta be a szabadalmi kérelmet egy olyan rendszerre, ami az autók felfüggesztésének mozgásából csiholna energiát. Úgy is el lehet képzelni ezt a megoldást, mint az árapály-erőműveket, ahol a tenger mozgása fel-le emelgeti az erőművek különleges kialakítású generátorait, amelyek ezeket a mozdulatokat alakítják energiává.
A BMW új autóiban a felfüggesztés is így viselkedhet a jövőben: egy apró generátort csatlakoztattak a lengőkarokhoz, így, amikor az autó áthajt egy fekvőrendőrön, kátyún vagy egyéb úthibán, a lengőkarok mozgása működésbe hozza a generátort is.
A szabadalmi kérelem szerint a rendszert úgy alakították ki, hogy csak akkor működjön, amikor az autó karosszériája lefelé mozog a kezdeti, felfelé irányuló mozgás után. Erre azért volt szükség, mert egy váratlan kátyú vagy elnézett fekvőrendőr esetén a felfüggesztés sokszor olyan erővel csapódik felfelé, ami károsíthatná a rendszert - és az autót.
Mivel viszonylag kis mozdulatokról, ennek megfelelően pedig kis mennyiségű energiáról van szó, a felfüggesztés mozgó részét egy fogaskerék-áttételhez is kapcsolták, amely megsokszorozza a generátorba épített lendkerék nyomatékát és forgási sebességét. Az így termelt energiát az autó 12 voltos, hagyományos akkumulátorában, vagy az elektromos motorokat működtető, nagyfeszültségű akkumulátorban is lehet tárolni.
A szabadalom mellé tűzött dokumentációból az is kiderül,h ogy a különleges felfüggesztés elsősorban arra szolgál, hogy stabilizálja a járművet a kanyarokban, illetve, az aktív borulásvédelmi megoldásokhoz hasonlóan javítsa az autó útfekvését.
Arról egyelőre nincs információ, hogy melyik BMW modellekbe kerülhet be ez a megoldás, ahogy arról sem, hogy szériafelszereltségről, opciósan rendelhető extráról van szó vagy a sokakat felháborító előfizetéses rendszerbe kerülne be.. Az azonban valószínű, hogy a különleges felfüggesztés a várhatóan 2025 végén érkező, Debrecenben gyártott Neue Klasse elektromos BMW-kben jelenik meg majd először