Aki játszott már videojátékokkal, esetleg a telefonjára letöltött játékokkal, valószínűleg találkozott már a mikrotranzakciókkal. Ezek azok a jellemzően nagyon idegesítő megoldások, amelyek révén a játékfejlesztők több pénzt tudnak kicsikarni a felhasználókból. Elfogyott az energiád? Fizess és újra erővel telve vetheted bele magad a következő küldetésbe. Elszórtad a virtuális pénzt neonzöld fegyverre vagy egy díszesebb pajzsra? Valódi forintokért további digitális tallérokra tehetsz szert!
A sort a végtelenségig lehetne folytatni, több szülő fogcsikorgatva tapasztalta már, hogy a gyerekük akár komoly dollárezreket is eltapsolt pár óra játék alatt, így ezt a módszert érthető módon sokan gyűlölik. Mások hajlandóak lennének akár többet is fizetni egy-egy játékért, ha később aztán nem idegesítenék a mikrotranzakciók.
A BMW 2020 óta több funkcióért is előfizetési díjat kér (Fotó: BMW.de)
A módszer egyelőre szépen hoz a fejlesztőcégek konyhájára, így annyira nem meglepő, hogy az autógyártók is elkezdték felmérni, milyen lehetőségeik lennének a vásárlóik utólagos megsarcolására. A BMW-nél nemrég azt találták ki, hogy a jövőben pénzt kérnének a tulajdonosoktól az ülésfűtés használatáért - írja a The Verge.
A lap információi szerint a német márka előfizetéses rendszerben tenné lehetővé az ülésbe beépített fűtőszálak használatát. Egy havi használatért 18 dollárt (jelenlegi árfolyamon körülbelül 7300 forintot) kellene fizetni, az éves előfizetés 180 dollárba (bő 73 ezer forintba) kerülne, a "korlátlan" használatért pedig 415 dollár, azaz csaknem 170 ezer forint lenne a tarifa.
A BMW-nél nem számít újdonságnak ez a gyakorlat, 2020-ban próbálkoztak először az előfizetéses modellel, azóta pedig Németország mellett Nagy-Britanniában, Új-Zélandon és Dél-Afrikában érhetőek el bizonyos funkciók, amelyekért utólag fizetni kell.
A cég brit weboldala szerint előfizetéssel lehet használni az autó vezetéstámogató rendszerei közül a sebességtartó tempomatot, a traffipax-adatbázist, az automata fényszórót (ami a szembejövők fényét érzékelve vált a tompított fény és a reflektor között), de fizetős a már említett ülésfűtés, illetve az autó navigációs térképadatbázisának frissítése is, többek között.
A The Verge értesülései szerint a BMW vásárlói közül többen kapzsi és az ügyfeleket kihasználó módszernek nevezte a mikrotranzakciók bevezetését. Az autógyártók persze korábban is igyekeztek minél több pénzt kihúzni a vásárlóikból, azonban jelentős a különbség, amikor bizonyos funkciók - például az ülésfűtés - már eleve ott vannak az autóban, azonban a jogos tulajdonos ezeket csak akkor használhatja, ha továbbra is hajlandó fizetni a gyártónak.