Hirdetés

Ez a bioüzemanyag még a benzinnél is rosszabb a klímának

|

Meglepő eredményt hozott egy friss kutatás.

Hirdetés

A kukoricaalapú bioetanol, amelyet már évek óta, óriási mennyiségben használnak, úgy tűnik, még rosszabb hatással van a bolygóra, mint a hagyományos benzin - írja a Euronews.

A hírcsatorna a University Wisconsin-Madison Center for Sustainability and the Global Environment hétfőn publikált kutatására hivatkozik, amely egyenesen cáfolja az amerikai mezőgazdasági minisztérium, a U.S. Department of Agriculture (USDA) korábbi állításait az üzemanyagfajtával kapcsolatban.

Egy friss kutatás szerint a kukoricából nyert bioetanol a benzinnél is súlyosabban terheli a környezetet (Fotó: Unsplash/Engin Akyurt)
Egy friss kutatás szerint a kukoricából nyert bioetanol a benzinnél is súlyosabban terheli a környezetet (Fotó: Unsplash/Engin Akyurt)

Egy friss kutatás szerint a kukoricából nyert bioetanol a benzinnél is súlyosabban terheli a környezetet (Fotó: Unsplash/Engin Akyurt)

A kukoricából nyert bioetanolt főleg az Egyesült Államokban használják, ahol az üzemanyagfajtát kötelező belekeverni a töltőállomások által forgalmazott benzinbe, a 2005-ben elfogadott US Renewable Fuel Standard (RFS) törvény értelmében. Ez azt jelenti, hogy évente mintegy 15 milliárd gallon (56,7 milliárd liter) kukoricaalapú etanol kerül az amerikai autókba. A törvényt eredetileg azért hozták, hogy csökkentsék az emissziókat, emellett támogassák az amerikai gazdákat és csökkentsék az amerikai energiaimportot.

Hirdetés

A rendelkezés hatására a kukorica termelése 8,7 százalékkal növekedett, ami 6,9 millió négyszögöl termőföld bevonását jelentette a növény termelésébe 2008 és 2016 között. Ennek jelentős hatása volt a termőföldek használatára, ugyanis rengeteg olyan területről van szó, amelyeket egyébként már kivontak volna a mezőgazdasági hasznosítás alól vagy épp egyenesen természetvédelmi területet alakítottak volna ki a helyén. Ezzel csak az a probléma, hogy a talaj felszántásának van egy komoly negatív hatása, ugyanis felszabadítja a föld által megkötött szén-dioxidot, míg a nitrogéntartalmú műtrágyázás további káros emissziókkal terheli a környezetet.

A kukoricalapú etanol nem klímabarát üzemanyag, ugyanis körülbelül 24 százalékkal nagyobb a karbonterhelése, mint a benzinnek

- fogalmazott dr. Tyler Lark, az egyetem kutatója, a mostani elemzést készítő csapat vezetője.

A jelentős különbség oka az, hogy a kukoricából nyert bioetanol karbon-lábnyomába bele kell számolni a kukorica előállításához szükséges környezeti terhelés mellett a monokultúrás termelés talajra gyakorolt hatását is.

A kukorica nagyipari termesztése - az Egyesült Államokban - nem kifejezetten környezetbarát (Fotó: Unsplash/Phoenix Han)
A kukorica nagyipari termesztése - az Egyesült Államokban - nem kifejezetten környezetbarát (Fotó: Unsplash/Phoenix Han)

A kukorica nagyipari termesztése - az Egyesült Államokban - nem kifejezetten környezetbarát (Fotó: Unsplash/Phoenix Han)

Az amerikai etanol-lobbi képviselői támadják az egyetem kutatását, szerintük a tanulmány "teljességgel fiktív és hibás" adatokat tartalmaz, és azt állítják, hogy a kutatók a "legrosszabb feltételezésekből indultak ki".

A kutatók rámutatnak, hogy a USDA 2019-es tanulmánya - amelyre előszeretettel mutogatnak a bioüzemanyag-ipar szereplői - szerint az etanol 39 százalékkal kevesebb szén-dioxid emissziót eredményez a benzinnél, részben a növények karbonmegkötő képessége miatt. Lark szerint azonban ez a kutatás még nem vette figyelembe a termőföldek emissziós hatását. A USDA egyelőre nem kommentálta az új elemzés eredményeit, az amerikai környezetvédelmi hatóság, az EPA azonban fontolgatja a bioüzemanyag-politikájának felülvizsgálatát.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)