A repülés komoly környezetterhelő közlekedési módszer és egyelőre hiába dolgoznak az elektromos és hidrogénhajtású repülőgépeken, a mostani légi közlekedés egyelőre még kerozin elégetésével lehetséges. Nem véletlen, hogy napjainkban egyre többen nézik rossz szemmel, ha híres emberek magángéppel repkednek, sőt, Franciaországban már felmerült a magángépek betiltásának gondolata is.
Ennek fényében nem túl meglepő, hogy több támadás érte Bill Gatest is a magánrepülője használata miatt - írja a Euronews. A hírcsatorna értesülései szerint a Microsoft egykori alapítóját álszentnek nevezték, amiért a klímaválság ellen kampányolva magángéppel repked.
Gates múlt héten a BBC egyik műsorának vendégeként reagált az őt ért vádakra: azt mondta, szerinte ő nem súlyosbítja a problémát, mert egyrészt mindent megtesz a karbonlábnyoma csökkentéséért, másrészt rengeteg pénzt fektet a klímaválság megfékezésébe.
A közvetlen szén-dioxid leválasztás (direct air capture - DAC) terén iparági szabványnak számító Climeworks-ön keresztül csökkentem a saját és a családom karbonlábnyomát, azonban a saját emissziónknál lényegesen nagyobb mértékben. Emellett pedig milliárdokat költök a klímával kapcsolatos innovációra. Úgy gondolom, hogy nem a probléma része vagyok, sőt, a Breakthrough Energy Group-on keresztül elköltött milliárdok révén a megoldás részének tekintem magamat
- mondta Bill Gates az interjú során.
A milliárdos azzal is igyekezett alátámasztani az érvelését, hogy azért használ magánrepülőt, hogy többerk között Kenyában a mezőgazdaságról és a malária-helyzetről tájékozódjon. Amikor megkérdezték, hogy erre miért nem a Microsoft Teams szoftverét használja, azt válaszolta: "nem hiszem, hogy távolról igazán meg lehet érteni a probéma mélységét". Később hozzátette, szerinte még az ő életében el lehet törölni a maláriát a Föld színéről.
A Euronews a hírrel kapcsolatban rámutat, hogy a magánrepülők tízszer jobban szennyezik a levegőt, mint a kereskedelmi repülőjáratok és ötvenszer annyira, mint a vonatok. Ezt az utasok száma magyarázza, hiszen egy magángépen sokszor tizedannyian sem utaznak, mint egy vonaton vagy akár egy fapados légitársaság repülőjén.
A Gates által is említett megoldás, amikor az emissziót úgynevezett carbon offset megoldással ellentételezik, népszerű módszer a magángépek felhasználói között, azonban a rendszer sok sebből vérzik - többek között komoly gondok vannak annak átláthatóságával, így nem igazán derül ki, hogy a karbonlábnyom csökkentésére szánt összegeket a valóságban mire fordítják.
A Climeworks a Microsoft által is támogatott carbon offset cég, amely az említett DAC-technológiát használja. Ezzel kapcsolatban a Nemzetközi Energiaügynökség (IEA) arra figyelmeztetett, hogy a szén-dioxid közvetlen kivonása a légkörből energiaigényes folyamat, amely nem helyettesítheti az emissziók jelentős csökkentését.