Részben meglepő eredményt hozott a közlekedésbiztonsági informatikai fejlesztésekkel foglalkozó holland VIA kutatása, amely az útkereszteződésekben bekövetkező, bicikliseket is érintő közlekedési baleseteket elemezte 2014 és 2021 között - írja a The Next Web.
Az eredmény meglepő, kiderült ugyanis, hogy az ilyen balesetek 12 százaléka, azaz minden nyolcadik eset körforgalomban történik, ami elvileg arra lenne hivatott, hogy gördülékenyebbé és biztonságosabbá tegye a közlekedést. A jelzőlámpák és STOP táblák kiiktatásával elvileg csökken a konfliktuspontok száma az úttest felhasználói, azaz az autósok, motorosok és kerékpárosok között, ennek azonban ellentmondani látszik a VIA kutatása.
A körforgalom - bár elvileg a biztonságért épül - gyakran veszélyesebb a biciklisek számára, mint hinnénk (Fotó: Unsplash/Max Bender)
Erik Donkres, a cég közlekedési szakértője a Het Parool holland lapnak nyilatkozva elmondta, miben rejlik a probléma: az elektromos biciklik megjelenésével ugyanis a kerékpárosok eltérő sebességgel mozognak, ez pedig megnehezíti a körforgalomhoz érkező autósok dolgát, mivel nem biztos, hogy helyesen becslik meg a feltűnő biciklis mozgását.
A szakember javaslatot is tett a megoldásra, szerinte a jelenleg érvényes közlekedési szabályokat úgy kellene megváltoztatni, hogy azok nagyobb biztonságot jelentsenek a kétkerekű járművekkel közlekedők számára.
Ha megváltoztatnánk az elsőbbségadásra vonatkozó szabályokat, ez több felelősséget helyezne a biciklisek vállára és vélhetően elejét venné, hogy hamis biztonságérzetbe ringassák magukat [a körforgalomban]
- mondta Erik Donkers.
Tavaly is készült egy hasonló kutatás, amely során Niranjan Poudel és Patrick A. Singleton 49 korábbi, a kerékpározás és a körforgalmak viszonyát boncolgató kutatás metaelemzését végezte el. Eszerint egy 2008-as belga kutatás azt találta, hogy a körforgalmak kiépítése 27 százalékkal növeli a sérülésser járó kerékpáros baleseteket, 40 százalékkal pedig a súlyos vagy halálos sérüléssel járó ütközéseket.
A gyors, több sávos körforgalmak a legveszélyesebbek (Fotó: Unsplash/Lucas Miguel)
Poudel és Singleton azonban rámutatott, hogy a legtöbb hasonló vizsgálat sorn a kerékpárokkal kapcsolatos adatokat vezik figyelembe vagy az autós/kerékpáros viselkedést elemzik, ami viszont nem nyújt teljes képet a biciklisekre leselkedő veszélyekről. A kerékpárosok biztonságérzetével csupán kevés kutatás foglalkozik, holott, sok bringás gyakran azért kerül el bizonyos kereszteződéseket, mert azokat balesetveszélyesnek tartják, vagy olyannak, amelyek körülménes és nehé átkelni - a kutatók szerint a hasonló viselkedési mintákat is figyelembe kellene venni a jövőbeni kutatások során.
A metaanalízis arra is rámutatott, hogy kerékpáros szempontból a létező legveszélyesebbnek a nagyobb sebességű, több sávos körforgalmak voltak. Ha egy kerékpáros a szabályoknak engedelmeskedve, "önálló járműként" hajt be egy ilyen körforgalomba, jelentős az esélye, hogy olyan autóssal találkozzanak, akik nem eszik észre a biciklis jelenlétét, így nem is adnak neki elsőbbséget. A legbiztonságosabbnak a kisebb, lassabb sebességgel használható körforgalmak bizonyultak, ahol alacsony az áthaladó autók száma.
Az autósok gyakran helytelenül mérik fel a kerékpárosok sebességét (Fotó: Unsplash/Luca Campioni)
A kutatás arra is rámutatott, hogy az e-mobilitás számos új járműtípust eredményezett, amelyek forgalomban való megjelenésére minden autósnak fel kell készülnie. Ilyenek a két-, három vagy négykerekű, könnyű elektromos hajtású járművek, az elektromos kerékpároktól a jogosítvány nélkül vezethető elektromos mopedautókig. A helyzetet nehezíti, hogy a hasonló járművekre akár országonként eltérő szabályozás vonatkozhat, bizonyos helyeken felhajthatnak az autók közé, máshol csak a kijelölt bicikliúton haladhatnak, de akadnak olyan országok is, ahol ezek kombinációjára is lehetőséget ad a szabályozás.