A kínai Baidu neve valószínűleg csak kevés olvasónknak cseng ismerősen, holott az egyik legnagyobb kínai internetes cégről van szó: a pekingi székhelyű cég üzemelteti Kína legnagyobb keresőmotorját, de van saját Wikipedia-szerű enciklopédiájuk, a Google Maps-re hajazó térképük és még egy sor hasonló szolgáltatásuk, amit természetesen főleg Kínában használnak.
Az évi több milliárd dolláros bevételével gazdálkodó cégnek komoly tervei vannak az autógyártás terén is. A Wired írta meg, hogy a Baidu nemrég bemutatta a kínai Geely autómárkával közös vállalkozásuk, a Jidu nevű cég első prototípusát, pontosabban, annak véglegesített változatát, mivel az első prototípust - lásd az alábbi képet - már tavaly augusztusban leleplezték. A piacra szánt változat ehhez képest alaposan átalakult - helyenként némi volvós beütéssel, ami nem véletlen, mivel a Geely anyacége a svéd márka tulajdonosa 2010 óta.
A tavaly bemutatott prototípus köszönőviszonyban sincs a most leleplezett változattal (Fotó: Baidu)
A Robo-1 nevű elektromos autót már az önvezető üzemmódra is felkészítették. A Baidu ígérete szerint a jármű körülbelül harmincezer dollárba, azaz bő 11 millió forintba fog kerülni, a vásárlók pedig jövőre vehetik át az első példányokat. Ha sikerül tartaniuk az árazást, a Robo-1 az egyik legkedvezőbb ajánlat lehet az elektromos autók piacán.
A Pekingben bemutatott idei változat már jobban emlékeztet egy sorozatgyártású autóra
(Fotó: Baidu)
Furcsa ajtókkal és szenzorcunamival érkezik
A csapotthátú karosszériájú autót a Baidu hatchback-ként aposztrofálja, ez a kategória azonban inkább a kétajtós városi autóké, a fotók tanúsága szerint inkább egy napjainkban divatos SUV/crossoverről van szó.
A Volvo-rokonság - a furcsa ajtók ellenére - oldalról a leglátványosabb (Fotó: Baidu)
A legfeltűnőbb sajátossága, hogy az első ajtók felfelé nyílnak - bár nem pont úgy, mint a szintén nemrég bemutatott, új generációs DeLorean Alpha5 sirályszárnyai - míg a hátsó ülésekre az öngyilkos ajtóként is csúfolt, hátrafelé nyíló nyílászárók kihajtásával lehet beülni.
A kormány - azaz yoke - önvezető módban felhajtható, hogy ne zavarja az utast (Fotó: Baidu)
Bár az önvezetésre helyezik a hangsúlyt, de az autóban - egyelőre - még található kormány, igaz, az nem teljes méretű, hanem az angol nyelven yoke-nak nevezett, félbevágott, csapott kormány, amelyet akár félre is lehet hajtani az útból, ha a sofőrülésen ülő utasnak nincs rá szüksége.
A Robo-1, az önvezető autókra jellemző módon dugig van tömve szenzorokkal: összesen 31 különféle egység dolgozik menet közben, a lézeres radartól, azaz lidartól kezdve az ultrahangos szenzorokon át a 12 kameráig, amelyek segítségével az autó 3D-modellt tud létrehozni az úttestről, amelyen halad.
A Baidu elképesztő számítási kapacitást is beépített az autóba: a TechRadar információi szerint a Robo-1 lelkét az Nvidia Orin X chipjei jelenti míg a műszerfalat helyettesítő nagyméretű, 3D-megjelenítésre is alkalmas képernyőjét a Qualcomm negyedik generációs Snapdragon Automotive Cockpit Platform 8295 chipje hajtja meg, ami lehetővé teszi a térbeli ábrázolást, videojátékok futtatását, de a hírek szerint az autó folyamatosan online mobil irodaként is használható lesz, emberi hangon beszélő digitális asszisztenssel, amely a gyártó szerint akár a másodperc töredéke alatt képes lesz reagálni a sofőr utasításaira.
A cég vezérigazgatója, Xia Yiping elmondta, hogy az Apollo platformnak nevezett önvezető rendszer számítási kapacitása a Tesla Autopilot nevű szuperszámítógépéhez mérhető. A rendszert már most is önvezető taxikkal tesztelik, amelyek eddig összesen már több mint 27 millió kilométert tettek meg, egyelőre ember által felügyelt önvezető módban.