Hirdetés

Az új cink-bróm akkumulátorok jelenthetik a technológia jövőjét

|

A dél-koreai fejlesztés olcsóbb, hatékonyabb és biztonságosabb energiatárolást biztosít.

Hirdetés

Bár az elmúlt év során sok vitát váltott ki hazánkban is az akkumulátortechnológiák elterjedése, azzal kapcsolatban többé-kevésbé egyetértés van, hogy ezek nélkül nem beszélhetünk zöldátállásról. A jelenleg széles körben elterjedt lítium-alapú energiatárolók felett azonban sokak szerint eljárt az idő, és nagy szükség lenne egy fenntarthatóbb alternatíva megteremtésére.

A jelenleg használt akksikkal több probléma is van: gyorsan veszítenek a hatékonyságukból, kapacitásukból, és fokozottan gyúlékonyak. A cink-bróm akkumulátorokról régóta beszélnek úgy, mint a lítiumos megoldások lehetséges utódjáról, de van velük egy probléma, amit most talán sikerülhet kiküszöbölni.

A dél-koreai Kvangdzsu Tudományos és Technológiai Intézet munkatársai kifejlesztettek egy biztonságosabb, olcsóbb és egyszerűbb energiacellát, melynek számos előnye van a korábbi megoldásokkal szemben.

Hirdetés

Az áramlásmentes cink-bróm akkumulátorokban (flowless zinc-bromine batteries, FLZBB) pozitív és negatív elektróda, egy elválasztó közeg és egy gélállagú elektróda biztosítja a működést. Az egyébként működőképes megoldással eddig az volt a probléma, hogy a pozitív elektródán keletkező brómionok a negatív elektródára vándorolhatnak, ezzel önkisülést okozva, aminek a teljesítmény látta kárát.

A dél-koreai innováció most úgy oldaná meg ezt, hogy egy új típusú elektródát alkalmaz, mely minden eddiginél hatékonyabban akadályozza meg az önkisülést. Ezt egy úgynevezett mezopórusos szénbevonatú grafit filc elektródával oldja meg, amihez nitrogént ad. A találmánynak egy óriási előnye az is, hogy rendkívül egyszerű az előállítása.

Az elektródát speciális vegyületekkel, prekurzor anyagokkal vonják be, majd megszárítják és kikeményítik. Az új akkumulátor a működőképességeit az apró lyukaknak, vagyis a mezopórusoknak köszönheti, amelyek a nitrogénnel együtt afféle ketrecként viselkednek, amelyek képesek befogni a részecskéket a pozitív elektródában, megakadályozva, hogy azok a negatív elektródára vándorolojanak át.

A kutatócsoport szakértői szerint a cink-bróm akkumulátor akár 10 000 feltöltési ciklust is kibír normális működés mellett, amely megfelelő stabilitást biztosít a teljes élettartam alatt. Mindemellett a grafit elektróda nagyban mérsékli a gyártási költségeket, és olcsóbb, hatékonyabb valamint biztonságosabb energiatárolást biztosít.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)