Hirdetés

Az olcsó ázsiai elektromos autók extravámja miatt visszaesés várható a kínai beruházások terén

|

Bár az intézkedés nem példa nélkül való, az érintettek bizalomvesztésről beszélnek.

Hirdetés

Lassan már két évtizede annak, hogy az első új generációs sorozatgyártott EV, a Tesla Roadster legurult az úttörő vállalat gyártósoráról. Azóta egy komplett iparág épült az elektromos jövő ígéretére, és számos reményteli fejlesztés látott napvilágot. Az emblematikus amerikai céget aztán számos régi és új járműipari szereplő követte a sorban, aminek hatására a tisztán elektromos hajtás az egyik legjelentősebb tárgya lett a fejlesztéseknek.

Mindenki próbálta kicsit gazdaságosabbá, hatékonyabbá és olcsóbbá tenni a technológiát, ám mindig maradt egy jelentős szakadék árazás tekintetében az EV-k és a "jégkorszakiak" között egészen mostanáig. Egyre több ágazati szereplő igyekszik mostanság 20 000 dollár alatt tartani egy-egy tömeghasználatra szánt modelljének árát, ami meglehetősen kiélezte a versenyt.

Ám Kínában, ahol az állam és a tőke nem válik el élesen egymástól, sokszor éri az a kritika a nagy autógyárakat, hogy állami támogatások segítségével élezik szinte már abszurd mértékűre az árháborút. Van olyan modellje már az időközben piacvezetővé avanzsált BYD-nek, aminek a vámok nélküli vételi ára nem éri el a 10 000 dollárt sem.

Hirdetés

Kis késéssel ugyan, de Európa is reagált erre a jelenségre, mely jelentősen rontja saját márkáink pozícióját a globális piacokon. A jövőben úgy védekeznének az állami támogatásokkal helyzetbe hozott kínai termékekkel szemben, hogy jelentős, minden korábbit meghaladó vámokat vetnének ki rájuk, kiegyenlítve az irányukba mesterségesen lejtő pályát.

A kínai autókra kivetett védővám mértéke nem lesz egységes, de a maximális mértéke akár 35,3 százalék is lehet, ami rövid úton kiverte a biztosítékot az Európára a legnagyobb felvevő piacként tekintő távol-keleti ország részéről. Az intézkedés lehetővé teszi, hogy egyéni elbírálás alapján bizonyos gyártókkal méltányosabban járjanak el, de Kína már most megorrolt az Unióra.

Bár nem Európa az első, aki így védené saját hazájának iparát, hiszen jóval az EU előtt az USA és Kanada is kivetett vámot az ázsiai országban gyártott autókra, Kína már most változásokat lengetett be az ide tervezett beruházásokkal kapcsolatban. Az Unió is vizsgálatokat indítana annak kapcsán, hogy miként lehetne elejét venni a további térnyerésüknek. Ennek pedig hazánkban is lehet jelentősége a BYD Szegedre tervezett beruházása okán.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)