A világ átalakulóban van, és ennek a változásnak egyre több aspektusa van hatása közvetlenül az életünkre. Néhány évtizede tudjuk már, hogy egyszer meg kell haladnunk az uralkodó, fosszilis energiát használó hajtástechnológiák használatát. Ahogy közeledünk felé, egyre több szó esik a 2035-ös céldátumról, mely szerint ezután nem lehet majd fosszilis üzemanyaggal működő járművet forgalomba hozni az Európai Unió területén.
A világhoz hasonlóan az autók piaca is átalakulóban van, és ez meg is látszik az évente vizsgált eladási adatokon. Ahogy az elektromos- és hibrid hajtású modellek használata el kezdett terjedni világszerte az elmúlt két évtizedben, az egyrészről a technológia finomodását, fejlődését eredményezte, másrészről az ágazatba belépő szereplők a verseny jegyében szép lassan elkezdték letornázni a kezdetben igen magas árakat is.
A 2023-as évben, az első 11 hónapban mért adatok alapján, az Európai Unióban az eladott EV-k és plug-in hibridek az összes eladás 24 százalékát tették ki, ami már önmagában is eredmény, de ha ehhez hozzávesszük az úgynevezett full-hibridek eladásait is, az már 46,7 százalékos piaci részesedést jelent a fentarthatóbb technológiák javára a tavalyi 43 százalékkal szemben.
Novemberben a tisztán elektromos autók piaci részesedése 16,3 százlékra emelkedett a tavalyi 15-ről, ami viszont kisebb arányú növekedés a vártnál. Ennek egyik valószínű oka, hogy a kontinensen a hibrid üzeműek népszerűbbek az EV-knél, és habár a plug-in hibridek eladásai enyhén csökkenő tendenciát mutattak idén, a full hibridek arányának 28,7 százalékos növekedése a tavalyi évhez képest összességében növekvő tendenciát mutatnak a hajtástechnológia számaiban.
Míg a benzinüzemű autók regisztrációja idén még mindig 4,2 százalékkal nőtt, a dízeleké 10,3 százalékos csökkenéssel rendesen meglódult lefelé a lejtőn. A legnagyobb visszaesést Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban és Németországban lehetett tapasztalni, de a világszerte beeső dízeleladások már egy korszak közeledő végét jelzik.