Hirdetés

Az EU megsarcolná a légitársaságokat a kondenzcsíkok miatt

|

Nem teljesen tisztázott, hogy a nitrogén-oxidot és szenet is tartalmazó páracsíkok mennyire ártanak a környezetnek, de jót biztosan nem tesznek neki.

Hirdetés

Az elmúlt néhány év egyik sokat hangoztatott témája volt a repülők okozta páracsík, melyből sokszor akár többet is láthatunk, ha feltekintünk az égre. Bár sok alaptalan, hajmeresztő történet kapott szárnyra ezekről, soha nem nyert bizonyítást, hogy valóban a légkörbe jutatott vegyi anyagokkal próbálnák az időjárást vagy a gondolkodásunkat befolyásolni.

Habár ezek minden bizonnyal alaptalan összeesküvés-elméletek, mégsem nevezhetők teljesen ártalmatlannak a fehér színű sávok az égen. Ezek többnyire telítettek nitrogén-oxiddal, szénnel és egy sor további klímát károsító anyaggal. Bár sokáig nem tulajdonítottak nekik túl nagy jelentőséget, ma már tudjuk, hogy komoly részük van a repülési ágazat környezetkárosításában.

Egy új uniós szabályozással most szeretnének a döntéshozók valamiféle befolyással lenni a sugárhajtású repülőgépek okozta polémiára azzal, hogy jelentési kötelezettséget írnak elő az érintett légitársaságoknak. Eszerint nemcsak a kibocsátott szén-dioxid mennyiségéről kell a jövőben számot adniuk, hanem a működés során keletkezett gőzcsíkok becsült környezeti hatásáról is.

Hirdetés

A sokat vitatott, és az ipar által ellenzett zöld terveket a múlt hét végén fogadták el a döntési folyamatban résztvevő tisztségviselők. Eszerint a jelentési és ellentételezési kötelezettség egyelőre csak az Európai Gazdasági Térség országaira, vagyis az EU-ra, Norvégiára, Svájcra és Izlandra vonatkozik, de legkésőbb 2027-től minden Európába érkező, illetve innen induló járatra kiterjesztenék.

A légitársaságok már most kemény lobbizásba fogtak annak érdekében, hogy valahogy elejét vegyék a megsarcolásuknak, amit azzal indokolnak, hogy nincs elegendő információ a kondenzcsíkok tényleges hatásáról. Ezt ugyan elismeri az Európai Bizottság is, ám szerintük a bizonytalanság nem elegendő indok arra, hogy elengedjék az ügyet.

Szerintük ugyanis éppen a jelentési kötelezettség biztosíthatja, hogy a jövőben meglegyenek a szükséges ismeretek a felelősségteljes döntések meghozatalához. Egyes becslések szerint a repülési ágazat összes környezetkárosító hatásának mintegy két százalékáért ezek a páracsíkok tehetők felelőssé, ami - ha tényleg így van - egyáltalán nem tekinthető elhanyagolhatónak.

A jogszabály egyébként az európai kibocsátás-kereskedelmi rendszer (EU ETS) közelmúltbeli reformját követi, amelynek értelmében az érintett vállalatoknak minden egyes tonna kibocsátott szén-dioxid után úgynevezett kibocsátási egységeket kell fizetni. Az ár jelenleg 70 euró/tonna körül van, ami nagyjából egy fő transzatlanti oda- és visszaútjának kibocsátásával feleltethető meg.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)