Bár az elmúlt években is dinamikusan növekedett a hazai autómegosztó szolgáltatások - GreenGo, ShareNow, MOL Limo - felhasználóinak száma, a car sharing aranykora idén jöhet el - írja friss közleményében a Jövő Mobilitása Szövetség.
A szervezet szakértői rámutattak, hogy 2020-ről 2021-re óriási mértékben, mintegy 36 százalékkal növekedett a szolgáltatások felhasználói tábora, a három említett cég összesen több mint 235 ezer sofőrt szolgál ki. A Jövő Mobilitása Szövetség szerint ez a növekedés idén sem áll meg, hiszen egyre többen döbbennek rá arra, hogy saját tulajdonú autójuk az idő nagy részében csak parkol: átlagosan 3-4 százalék a kihasználtságuk.
A Budapesten elérhető három autómegosztó közül egyedül a GreenGo kínál 100 százalékban elektromos flottát (Fotó: GreenGo.hu)
Az autómegosztó szolgáltatások lényege, hogy a nagyvárosok forgalmas részeit lefedő szolgáltatási zónákban bárki, bármikor beülhet egy elérhető autóba, amelynek a használatáért percdíjat fizet, azonban a tankolást, a parkolást és a további fenntartási költségeket már nem neki kell állnia, hanem a bérbeadó cégnek, amely gondoskodik a gépkocsik szervizeléséről, a téli és nyári gumik cseréjéről vagy épp a biztosításról.
Magyarországon jelenleg egyelőre Budapesten érhető el a három cég szolgáltatása, ez összesen 1200, időalapú számlázással igénybe vehető autót jelent, de van mód egész napos bérlésre is. A szervezet statisztikái szerint a tavalyi évben az autómegosztók felhasználói összesen 13,5 millió kilométert tettek meg, ami autónként évente több mint 11 ezer kilométert jelent átlagosan.
Az autómegosztás megágyaz az elektromos autózásnak
A car sharing szolgáltatások azért is válhatnak egyre fontosabbá, mert a világ más nagyvárosaiban sorra jelennek meg az alacsony vagy zéró emissziós zónák. Ezekre a helyekre általában konnektorról tölthető (plug-in) hibridekkel vagy teljesen elektromos járművekkel (EV) lehet behajtani, így valamelyest tisztul a belváros levegője, járulékos pluszként pedig ott kisebb zaj is. A Jövő Mobilitása Szövetség legfrissebb adatai szerint a car sharing autók közel fele (45 százaléka, 540 darab) tisztán elektromos hajtású, így ezen zónák kialakítása esetén is jó alternatívát kínálnak majd. (Magyarországon jelenleg egyedül a GreenGo kínál 100 százalékban elektromos flottát - a szerk.)
(Forrás: Jövő Mobilitása Szövetség)
Az autómegosztók használata azonban ezen felül is hatékonyan csökkenti a klímaváltozást súlyosbító emissziókat: a felhasználók jellemzően kevesebb kilométert tesznek meg, mint azok, akik saját autóval közlekednek. A saját tulajdonú autókról való lemondás pedig - csak Európában - évente több mint 12 tonnával csökkenti a szén-dioxid emissziót. A csökkenés a nem megvásárolt autóknak, a kevesebb vezetett kilométernek és alacsonyabb kibocsátásnak köszönhető.
A saját autót az idő 96 százalékában (!) nem használjuk
Az autómegosztó szolgáltatások létjogosultságát támasztja alá egy rendkívül látványos adat: a felmérések szerint ugyanis a saját tulajdonú autóink 96-98 százalékban állnak, sőt amikor használjuk, akkor is sok esetben csak leparkolni szeretnénk:
az autóvezetők ötöde évente több mint 26 órát tölt parkolóhely kereséssel.
Kevesen tudják, hogy a városokon belül parkolóhelyet kereső autók akár 15 százalékkal is tudják csökkenteni a városok átlagsebességét.
Az autók megoszátsa abban is segít, hogy rengeteg parkolóhelyet szabadít fel, hiszen a car sharing autók szinte folyamatos használatban vannak, míg a magántulajdonban lévő autók többsége egész nap egy helyben áll. Kutatások igazolják, hogy egy autómegosztásban résztvevő minden egyes autó 6-12 saját tulajdonú személygépjárművet vált ki a városi közlekedésben. Egy bérlés alkalmával átlagosan 7 kilométert tesznek meg az autósok, így átlagosan évente több mint 11 ezer kilométert tesz meg egy közösségi autómegosztásban üzemeltetett autó.
Az autómegosztó szolgáltatások 6-12 saját tulajdonú autót tudnak kiváltani (Fotó: Unsplash/ShareNow)
A car sharing szolgáltatások népszerűségét a mostani fiatalabb generációk életmódja is magyarázza. Az elmúlt 30 évben ugyanis jelentősen lecsökkent a személygépkocsik státuszszimbólum szerepe, a fiatalok közül sokan az úgynevezett fizess és használd elvet követi, ahogy ez jól látható például a filmnézési szokások átalakulásán: ma már csak kevesen kívánják fizikailag birtokolni az egyes filmeket.
"A fejlett világban már elfogadott része a kultúrának, hogy nem kell feltétlenül birtokolni egy autót, hanem ezeket akár napi szinten lehet bérelni" - mondta Pukler Gábor, a Jövő Mobilitása Szövetség elnöke. "Budapesten is fokozatosan javul ezeknek az elérhetősége: autóból, robogóból és rollerből is egyre több érhető el"
Kinek éri meg autómegosztó szolgáltatást használni?
A Jövő Mobilitása Szövetség infografikán is ábrázolta, hogy a különböző méretű autók esetében mi az a kihasználtsági határ, ami alatt már nem éri meg saját kocsit fenntartani: a kisebb autók esetében, annak aki évi 7 500 km-nél kevesebbet autózik, nem éri meg fenntartani a járművet.
Közepes méretű autóknál ez a határ 16 000 km volt, a nagy autók esetében, amelyek kiváltására egyébként az általában kisebb, városi közlekedésre alkalmas autómegosztó járművek nem is kínálnak alternatívát, 24 500 km ez a határ.
A saját tulajdonú autók java az idő 96 százalékában az utcán álldogál (Fotó: Unsplash/ShareNow)
A Jövő Mobilitása Szövetség szakértőinek számításai szerint heti 2-3 alkalom autóhasználat esetén, évente 3900 km megtétele mellett havonta 78 ezer forintba kerül egy saját autó fenntartása, míg ennek kevesebb mint feléből, 34 ezer forintból autózhatunk car sharing megoldással kiegészítve egy közösségi közlekedésre alkalmas bérlettel. Ami pedig a taxit, mint alternatívát illeti, a közösségi autózás csúcsidőszakon kívül akár 60 százalékkal olcsóbb mint taxival megtenni a városon belüli távot.