A mai modern autókban működő vezetőtámogató rendszerek, mint a sávtartó asszisztens vagy az adaptív tempomat kétségtelenül hasznos fejlesztések, hiszen, ha a sofőr figyelme lankadna, hatékonyan képesek megakadályozni egy koccanást vagy akár komolyabb balesetet. Azonban nem véletlenül nevezzük ezeket támogató rendszereknek, mivel a használatukhoz arra van szükség, hogy az autó vezetője folyamatosan figyeljen a körülötte zajló eseményekre.
A helyzetet bonyolítja, hogy az önvezető autókhoz létrehoztak egy skálát, amely megmutatja, hogy egy adott jármű mennyit képes elvégezni a sofőr feladataiból. A "hagyományos" autók önvezetési szintje 0, míg a cikk elején említett vezetőtámogató rendszerekkel felszerelt modern járművek 2-es szintű önvezetésre képesek. A 3-as szint már lehetővé teszi, hogy a sofőr elengedje a kormányt, ám még ekkor is készen kell állnia, hogy közbeavatkozzon, ha az autó rendszerei úgy ítélik meg, hogy a biztonságos közlekedéshez az ember képességeire is szükség van.
Európában jelenleg egyelőre egyetlen autó van, amit így is lehet használni: a Mercedes EQS tavaly év végén kapta meg az ehhez szükséges hatósági engedélyeket, azonban ez kizárólag Németország területére, kizárólag az autópályákra érvényes és ott is csak 60 km/h sebességig lehet elengedett kormánnyal közlekedni az elektromos limuzinnal.
Ön dönt: önvezet vagy ön vezet?
Úgy tűnik azonban, hogy a modernebb autók tulajdonosait nem igazán érdeklik a szabályok, mint ahogy a járműveik képességeit is hajlamosak túlbecsülni. Ez derül ki az amerikai Insurance Institute for Highway Safety (IIHS) friss kutatásából, amely szerint ijesztően sokan használják helytelenül az említett vezetőtámogató rendszereket - írja az InsideEVs.
A lap információi szerint az IIHS ugyan az amerikai vezetői szokásokat vizsgálta, azonban feltételezhető, hogy a jelenség Európában sem példa nélküli. A kutatás során az olyan megoldások felhasználóit szondázták, mint a Tesla Autopilot nevű vezetőtámogató rendszere (amely a neve ellenére nem képes önállóan vezetni az autót), a Cadilac Super Cruise, illetve a Nissan (és amerikai testvérmárkája az Infiniti) által fejlesztett ProPilot Assist.
Az eredmény ijesztő: a hasonló rendszerekkel felszerelt autók tulajdonosainak csaknem fele bízik meg annyira a szoftverekben, hogy út közben simán leveszik a szemüket az útról, sőt, van aki a kormányt is elengedi, hogy mással foglalkozhasson. A Super Cruise felhasználók körülbelül 50 százaléka, míg a Tesla Autopilot felhasználóinak 42 százaléka szerint ez teljesen rendben van.
A megkérdezett sofőrök 40 százaléka azt is bevallotta, hogy legalább egyszer előfordult már, hogy az autójuk egyszerűen letiltott, azaz lelassított és/vagy megállt, miután többször hiába figyelmeztette a sofőrt, hogy tegye a kezét a kormányra és figyeljen a vezetésre. Az InsideEVs szerkesztője megjegyzi, hogy amikor egy Tesla Model 3-ban kísérleti jelleggel rábízta magát az Autopilot rendszerre, egy percre sem volt szükség, hogy a szoftver figyelmeztesse, a kormány megfelelő fogására.
Ennek ellenére sokan különféle trükkökkel próbálják kijátszani az efféle biztonsági megoldásokat, hasonlóan ahhoz, mint amikor a taxisok egy levágott övcsatot helyeznek a biztonsági öv helyére, hogy elejét vegyék az idegesítő figyelmeztető jelzésnek.
A kutatás legfontosabb üzenete, hogy a hasonló technológiákat az első pillanattól alkalmazó felhasználók (early adopterek) nem teljesen értik meg a technológiák korlátait
- figyelmeztetett David Harkey, az IIHS elnöke, aki hozzátette, hogy a hasonló félreértésekről bizony a rendszerek kialakítása is tehet, de nem elhanyagolható a marketingesek felelőssége sem - például azoké, akik Autopilot-nak neveznek egy olyan rendszert, ami nem képes magától vezetni az autót.
Alexandra Mueller, az IIHS kutatója pedig arra hívta fel a figyelmet, hogy a hasonló automatizált rendszerek fejlesztése során megbízható biztonsági lépésekre van szükség, amelyek elejét veszik a helytelen használatnak.