Több autótesztünkben javasoltuk már, hogy aki autóvásárláson töri a fejét, merjen egy picit lazább lenni és az utakon közlekedő fehér-fekete-ezüst-sötétkék-szürke autók tengeréből kilépve válasszon valamilyen élénkebb színű autót. Persze, a választásnak lehetnek praktikus okai is, azonban nehéz vitatni, hogy a színes autókkal közlekedni is biztonságosabb - főleg az élénkebb színek esetén - de az utcaképet is jobban feldobják a szivárvány színeiben pompázó autók, meg aztán akad olyan karakterű jármű is, aminek kifejezetten jól állnak a harsányabb árnyalatok. Itt van például a Ford Mustang Mach E, amit egész egyszerűen vétek lenne valamilyen városi rejtőszínben megvenni.
Most pedig kiderült, hogy a kevésbé gyakori színeknek van még egy pozitív hatása, mégpedig az autó értékvesztésének csökkentése - derült ki az iSeeCars használtautó-kereskedő weboldalt üzemeltető cég kutatásából. A felmérés során 650 000 hároméves autó eladási statisztikáit elemezték, hogy kiderüljön, hogyan hatnak a különböző színek a gépkocsik árára a későbbi értékesítés során.
Az autónk színe komoly hatással lehet a kocsi árára (Fotó: VW)
Bár az utcákon tolongó egyenszínű autók alapján könnyű lenne azt gondolni, hogy a konzervatív megjelenésű járműveket keresik inkább a használtautó-vásárlók, a valóság ennek épp az ellenkezőjét mutatja.
Az értékvesztést leginkább csökkentő szín ugyanis a sárga lett.
A kutatás szerint az autók átlagos értékvesztése 15 százalék körüli, azonban, a sárga festésű autóknál mindössze 4,5 százalék. Második helyen a narancssárga végzett, az ilyen színre fújt gépkocsiknál 10,7 százalék az értékvesztés. A harmadik helyezés pedig a lila vagy bíborszínű fényezésnek jutott, 13,9 százalékkal.
Az átlagos értékvesztésnél szintén jobban teljesítenek a piros, zöld, kék és szürke autók is, igaz, ezek már kevesebb mint 1 százalékkal voltak jobbak az átlagnál.
Az értékállóság színe (Fotó: Opel)
Ami az okokat illeti, a színes autók éppen azért tartják jobban az értéküket, mert kevesebb van belőlük.
A sárga a legnépszerűtlenebb szín, ilyen színű autóból van a legkevesebb, viszont gyakoribb a sportautóknál és az alacsonyabb példányszámban gyártott, ritkaságoknaál, amelyek jobban őrzik az értéküket. A másodlagos piacon pedig már tényleg annyira ritkaságszámba mennek a sárga járművek, hogy a vásárlók hajlandóak többet is fizetni ezekért a kocsikért
- áll az iSeeCars elemzésében.
Az autókereskedő cég azt is megnézte, hogy milyen színű autók esetén a legrosszabb a helyzet, azaz milyen fényezéssel érhetjük el, hogy az autónk a lehető legtöbbet veszítse az értékéből. A fehér szín 15,5 százalékos értékvesztést eredményezett, a fekete autók átlagosan 16,1 százalékot veszítenek az értékükből, ezeket követik az aranyszínű járművek 16,7 százalékkal. A legkevésbé kedvelt autószínnek a barna számít: az ilyenre festett gépkocsik értékvesztése akár a 17,8 százalékot is elérhetik. Az első két esetben az előző fordítottja igaz, azaz, fekete és fehér autóból annyi van, hogy egyszerűen nem lógnak ki a sorból, míg az arany és a barna megosztó színnek számít, ezeket általában a használt autóra vadászók is elkerülik.