A leggyakrabban elkövetett visszaélés a használtautó-piacon még mindig a kilométeróra-számláló visszaállítása. Ugyan a vásárlók egyre jobban odafigyelnek a gépjárműveket érintő csalásokra, a carVertical tanulmányai szerint még mindig igen magas számban tekerik vissza a kilométerórákat.
A futásteljesítmény meghamísítása nem kizárólag a fenntartási költségeket növeli, hanem jelentősen csökkenti a gépjármű értékét is. A kilométeróra-visszaállítást érintő csalások közel 8,77 milliárd eurós veszteséget jelentenek évente - az Európai Parlament Kutatási Osztályának tanulmánya szerint - ezért is lenne fontos minél többet megtudni erről az igen költséges problémakörről.
Veszélyben a németek
Az autótörténetet kutató carVertical az elmúlt 12 hónapban 1,11 millió autótörténeti jelentést elemzett, 24 piacon, lefedve ezzel az Egyesült Államokat és Európa nagy részét. A kutatások rávilágítottak, hogy leggyakrabban az Audi A8 típusú szedán gépjármű kilométeróráját tekerik vissza. A platformon ellenőrzött Audi A8-sok 30,6 százalékának volt hamísított futásteljesítménye, ami azt jelenti, hogy minden harmadik használt Audiban a valóságtól eltérő kilométerszám látható.
Valójában 10 manipulált kilométerórájú autó közül minden hatodik nagyértékű német gyártású jármű volt, például Audi A7, BMW X5, BMW 7-es széria vagy Volkswagen Tuareg. Ezek az autók a magas értéküknek köszönhetően tökéletes célponttá váltak a használtautó-piac csalói számára.
Más gyártók modelljei közül a második legtöbbet visszatekert autó a Ford Mustang volt a listán (25,7 százalék), a tizedik, (22 százalék) a Ford Fusion, a Volvo XC70 a 14. helyen állt (21,1 százalék) és az Opel Insignia a 19. helyre került (19,5 százalék).
Az elektromos autók és a hibridek sem kivételek
A használtautó-piacon hagyományosan leginkább a benzines és a dízelmotoros használt autók voltak kitéve a visszaéléseknek. Azonban a kevésbé szennyező járművek iránti növekvő kereslet hamar megváltoztatta a helyzetet. A felmérések arra utalnak, hogy a motor típusa a legkevésbé sem határozza meg, hogy az adott jármű népszerű-e a kilométeróra-csalások szempontjából.
Ugyan egyes modelleknél, mint például a BMW 7-es, a dízel és benzines üzemelésű autók még mindig jobban ki vannak téve a hamisításoknak, mint hibrid társaik, azonban a többi autómárkánál a hajtás típusa nem szempont.
Jó példa erre a Volkswagen Jetta, melynél a hibrid változat kilométeróráját nagyobb számban (27 százalék) tekerik vissza, mint a dízel- (24,1 százalék), vagy benzinüzemű (22,4 ) járművek esetében. A meghamísított futásteljesítményű elektromos autók számának növekedése nagyobb óvatosságra inti a vásárlókat.
Míg a visszatekert elektromos autók teljes aránya (14,6 százalék) alacsonyabb Magyarországon az európai átlagnál (15,6 százalék), a különbség elhanyagolható. Mi több, ha manipulált elektromos autót veszünk, óriási javítási költségeket vehetünk a nyakunkba. Egy manipulált kilométerórájú elektromos jármű kifejezetten magas kockázatot jelenthet, mivel a károsodott akkumulátorcsomagok javítása kiürítheti a pénztárcánkat - igaz, az elektromos autók akkumulátorairól kiderült, hogy sokkal jobban bírják az igénybevételt, mint arra sokan számítottak. Ettől függetlenüól a valós futásteljesítmény megállapítása a használt hibrid és elektromos autók tekintetében is kulcsfontosságú.