Idén nyáron sokan felvonták a szemöldöküket, amikor kiderült, hogy a BMW-nél azt találták ki, hogy előfizetési díjat kérnének az autók tulajdonosaitól, az olyan funkciók használatáért, mint például az ülésfűtés. Tehát magyarul az ember megvásárol egy prémium autót, amibe a gyárban beépítették az ülésfűtéshez szükséges alkatrészeket, azonban ezt nem helyezheti üzembe, csak, ha leszurkolja a havidíjat a gyártónak.
Nem a BMW az egyetlen, amely hasonló módszerekkel állt elő: a Tesla nemrég bejelentette, hogy az autóikat megvásárló tulajdonosoknak csupán néhány évig járna ingyenesen a navigáció vagy épp a hangvezérlés használata, azért a jármű bizonyos kora után évi 99 vagy havi 9,99 dollárt kellene fizetni. Apropó Tesla: a cég autóiban eleve ott van a Full Self-Driving (FSD) módnak nevezett vezetőtámogató rendszer összes alkatrésze, azonban az aktiválásért az autó árán felül további 15 ezer dollárt, azaz csaknem 6,2 millió forintot (!) kérnek.
Bár az előfizetéses model nem mindenki szerint ördögtől való ötlet, egyes amerikai törvényhozók nem nézik jó szemmel, hogy a videojátékok világából ismert mikrotranzakciók az autóiparban is megjelennek - írja az Ars Technica. A lap értesülései szerint ugyanis New Jersey államban két képviselő nemrég olyan törvénytervezetet nyújtott be, amely megtiltaná az autógyártók és/vagy kereskedők számára, hogy az állam területén előfizetéshez kössék olyan szolgáltatások működését, amelynek hardverei a vásárlás pillanatában már be vannak építve az új autókba.
Kivételt képez ez alól, ha az adott szolgáltatás működése folyamatos költségeket jelentene a kereskedő, a gyártó vagy valamilyen harmadik fél számára, azonban beláthatjuk, hogy az ülésfűtés működtetése nem tartozik ebbe a kategóriába. Inkább olyan szolgáltatásokra kell gondolni, amelynek működéséhez szükség van például egy, a gyártó által üzemeltetett szerverre, vagy hasonló háttér-infrastuktúrára.
Szintén kivételt képezne a törvény hatálya alól a műholdas rádió vagy a wifi-szolgáltatás, a rendelkezés azonban a szabálysértőket először tízezer dolláros büntetéssel "jutalmazná", visszaeső elkövetőknél pedig alkalmanként akár húszezer dollárig is felszökhet a bírság összege.
A helyzet pikantériája, hogy a BMW amerikai központja New Jersey államban található, több másik autógyártóéval egyetemben.