A részben a világjárvány miatt kialakult chiphiány egyszerre érinti az autógyártókat és az elektronikai eszközök fejlesztőit. Ez részben az informatikai eszközök hajmeresztő drágulásával, részben pedig azzal jár, hogy az új autókra hónapokat, sőt, akár egy-másfél évet is kell várnia a leendő tulajdonosoknak.
A The Verge figyelt fel rá, hogyan próbálkoznak bizonyos autógyárak a helyzet kezelésével. A lap információi szerint például a Ford is azt a megoldást választotta, hogy a Ford Explorer típusú SUV-jait a hátsó klímaberendezést vezérlő chipek nélkül szállítja le. A félvezetőket tartalmazó áramköröket később küldik el a márkakereskedéseknek, ahol utólag szerelik majd be azokat a járművekbe.
A chiphiány miatt több gyártó is bizonyos alkatrészek nélkül szállítja az új autókat (Fotó: Ford.com)
Said Deep, az amerikai Ford szóvivője a lapnak nyilatkozva rámutatott, hogy az intézkedés csak az autók hátsó fűtésvezérlését érinti, a klímát a kocsi műszerfaláról továbbra is lehet majd vezérelni. Deep szerint azok a vásárlók, akik ezt a lehetőséget választják, kedvezményben részesülnek. A szóvivő szerint az ideiglenesintézkedésre azért van szükség, hogy a vásárlók hamarabb hozzájussanak az autóikhoz.
A Ford eredetileg csak részben megépített, mozgásképtelen autók szállítását tervezte a kereskedésekbe, azonban ezzel a megoldással az új járművek szinte teljesen használhatóak lesznek. A múlt hónapban még a cég michigani összeszerelőüzemének parkolójában több száz félkész járművet - a hírek szerint nem Explorert, hanem Bronco-t - láttak, amelyek mind a chiphiánnyal összefüggő alkatrészeikre vártak.
Nem a Ford az egyetlen
Az autóipar több szereplője is érzi a chiphiány fájdalmát. A Škoda csehországi gyárában már tavaly nyáron mintegy negyvenezer félkész autót tároltak, alkatrészre várva.
A General Motors vezetése pedig szintén úgy döntött, hogy különféle alkatrészeket egyszerűen kihagynak a járműveikből. Így most nem kerül vezeték nélküli telefontöltő, HD rádió vagy a gazdaságosabb vezetést lehetővé tévő üzemanyagkezelő modul bizonyos autóikba. A Tesla jelenleg USB-csatlakozók nélkül szállítja az autóit - utólagos beszereléssel, míg a Cadillac az önvezető modult hagyja ki a 2022-es Escalade terepjáróiból. A BMW pedig érintőképernyő nélkül szállítja a modelljeit.