Az Audi sphere modellpalettája új modellel bővült - írja az InsideEVs. A német márka még 2021-ben mutatta be a skysphere elektromos roadsterét, amely a régi idők túraautóit idézi. Ugyanabban az évben debütált az Audi grandsphere, amelyet az utak magánrepülőjeként is említenek - bizonyára megihlette őket a Mercedes EQS-ről írt tesztünk címe.
Tavaly debütált a kétezres évek elején népszerű egyterűek hangulatát idéző Audi urbansphere, amelyet kifejezetten a sűrűn lakott nagyvárosokba szántak a tervezők. A paletta legújabb tagja pedig az Audi activesphere, amelyről már tavaly elkezdték csepegtetni az információkat, de részletesebben most ismerkedhet meg vele az elektromos autózás iránt érdeklődő közönség.
Az autó első ránézésre egy komolyabb terepképességekkel felruházott sportos kupénak tűnik, amely a mostanság népszerű SUV-k kategóriáját képviseli - ennek a járműcsoportnak azonban valószínűleg meg vannak számlálva a napjai. A formavilága alapján pedig - hunyorítva - a kínai XPeng repülő autójának kifinomultabb változata is lehetne.
Ettől függetlenül érdemes körüljárni az activesphere-t, mivel sokkal több van benne, mint egy lejtős hátú kupé hangulatát hozó terepjáró. Utóbbi kifejezés nem véletlen, ugyanis az autó gigantikus, 22 hüvelykes felniken gördül, amelyek speciális kialakítása megkönnyíti a terepezést. Ilyenkor a felni egyes elemei kinyílnak, az aszfaltra való visszatérés után pedig visszazáródnak, feltehetően a jobb légellenállási mutatók miatt, amelyek, mint tudjuk, az elektromos autók hatótávjának legnagyobb ellenségei.
További különlegesség az Audi által active back-nek nevezett megoldás, amelynek köszönhetően az autó egy gombnyomásra pickuppá tud átalakulni. Ezt azonban nem úgy kell elképzelni, mint a keménytetős kabriókat, amelyeknél a tető becsusszan a cosmagtartóba. Itt inkább a csomagtartó nyílik le hátrafelé, mint a pickupok platóján a lenyitható hátsó ajtó.
Ez ugyan nem jelent teljesértékű pickupot, a betonkeverőt például nehéz elképzelni rajta, de nagyobb csomagok vagy például kerékpárok szállítását nagyban megkönnyíti. Ebben az üzemmódban a csomagtartót fedő hátsó ablak csúszik előre, mintha csak egy fordított tetőablak lenne. Ilyenkor egy motorizált elem lezárja az utastér hátulját, hogy megóvja a bent ülőket a kinti hidegtől vagy hőségtől. Az autó tetején integrált síléctartó megoldás várja a felszerelést, ezzel is alátámasztva az activesphere elnevezés létjogosultságát.
Az autótervezők körében napjainkban reneszánszukat élik az úgynevezett öngyilkos ajtók, ami a hátrafelé nyíló hátsó ajtók kevésbé hízelgő elnevezése. A veszély abban rejlik, hogy a hátsó ülésről kiszálló utasok, akik nem is feltétlenül látják, ha hátulról másik autó, motoros vagy kerékpáros közeledik, a hátrafelé nyíló ajtót kinyitva balesetveszélyes helyzetet idézhetnek elő.
Az autó az Audi Premiom Platform Electric (PPE) architektúrájára épül, 800 voltos töltőrendszerrel. Az activesphere 100 kilowattórás akkumulátora egy töltéssel 600 kilométeres hatótávot tesz lehetővé. Az autót tengelyenként egy villanymotor hajtja, amelyek együttes teljesítménye 436 lóerő, 720 Nm nyomatékkal. A mostoha terepviszonyok hatásától aktív légrugós felfüggesztés kíméli az utasokat, a terepen való navigálást pedig segíti, hogy az ajtók alsó részén üvegsávok könnyítik meg a terepviszonyok felmérését.
Az elsőre meghökkentő, de kétségtelenül stílusos beltér különlegessége, hogy a kormány teljes mértékben képes becsúszni a műszerfalba, ha az activesphere-t önvezető módban használják - igaz, arról nem szól a fáma, hogy a jármű hányas szintű önvezetésre képes. A sofőr és az utasok pedig kevert valóságot (mixed reality) alkalmazó sisakokon át láthatják a külvilág képére rávetített különféle információkat, például a navigáció utasításait.
Mivel koncepcióautóról van szó, a sorozatgyártásra nem lehet számítani, arra viszont igen, hogy az itt bemutatott újdonságok idővel megjelenhetnek az utcai modellekben is.