Hirdetés

Akár használt étolajjal is repülhetnek a jövőben a Boing 747-esek

|

A Virgin Atlantic keddi London-New York járata az első, amelyik 100 százalékban fenntartható forrásból származó üzemanyaggal tette meg az utat.

Hirdetés

A kétezres években indult fapados repülőzés mára teljesen átírta a korábbi trendeket, és kitermelt egy sor megoldandó problémát az éghajlatváltozás tekintetében. Bár a klímavédők által kritizált utazási forma közel sem jár annyi károsanyag kibocsátással, mint az IKT ágazat, még így is jelentős mennyiségű szén-dioxid légkörbe jutásáért felelős.

Arról nincs vita, hogy a jövőben az elektromos és hidrogén hajtású repülők fejlesztései fogják megoldani a repülés problematikus részét, de amíg ezek nem képesek széles körben kiváltani a jelenlegi technológiát, addig a fenntartható forrásból származó alternatív üzemanyagok (SAF) képezhetnek hidat a két időszak között.

Ilyeneket jelenleg is használnak, de ezeket csak 50 százalékos arányban lehet használni a hatályos szabályok szerint. A Virgin Atlantic légitársaság a mai napon hajtotta végre az első olyan repülést egy Boing 747-es géppel, amit 100 százalékban SAF-fel tankoltak fel. A teljesen fenntartható forrásból származó üzemanyag 80 százaléka hidrogénezett növényi olaj.

Hirdetés

Mivel egy már bejáratott módszert alkalmaznak, így a legfőbb kérdés, amire választ keres a Virgin Atlantic, hogy növelhető-e a keverékben a növényi olaj aránya tetszőleges mértékben. A londoni Heathrow-ról délben indult gép, helyi idő szerint délután három óra magasságában landol a New York-i JFK-n.

Az SAF használata nem igényel semmilyen átalakítást a repülőgépeken, ugyanazokat a hajtóműveket működtetve repülik át az Atlanti-óceánt. A teszt sikerén felül, egy másik probléma megoldása még mindenképp várat magára, nevezetesen az üzemanyag ára. A repülőt jóval kevesebb károsanyag kibocsátásával működtető alternatív üzemanyag jelenleg a hagyományosnak a három-ötszörösébe kerül, ami egyelőre alaposan megnehezítene egy globális átállást.

A másik komoly dilemma, hogy tényleg a repülőkhöz kell-e használni a bioüzemanyagot. Sokan ugyanis logikusan úgy gondolják, hogy az SAF-fel a lényegesen környezetszennyezőbb autózást kellene tehermentesíteni a sok fosszilis üzemanyag elégetésétől.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)