A kétezres években indult fapados repülőzés mára teljesen átírta a korábbi trendeket, és kitermelt egy sor megoldandó problémát az éghajlatváltozás tekintetében. Bár a klímavédők által kritizált utazási forma közel sem jár annyi károsanyag kibocsátással, mint az IKT ágazat, még így is jelentős mennyiségű szén-dioxid légkörbe jutásáért felelős.
Arról nincs vita, hogy a jövőben az elektromos és hidrogén hajtású repülők fejlesztései fogják megoldani a repülés problematikus részét, de amíg ezek nem képesek széles körben kiváltani a jelenlegi technológiát, addig a fenntartható forrásból származó alternatív üzemanyagok (SAF) képezhetnek hidat a két időszak között.
Ilyeneket jelenleg is használnak, de ezeket csak 50 százalékos arányban lehet használni a hatályos szabályok szerint. A Virgin Atlantic légitársaság a mai napon hajtotta végre az első olyan repülést egy Boing 747-es géppel, amit 100 százalékban SAF-fel tankoltak fel. A teljesen fenntartható forrásból származó üzemanyag 80 százaléka hidrogénezett növényi olaj.
Mivel egy már bejáratott módszert alkalmaznak, így a legfőbb kérdés, amire választ keres a Virgin Atlantic, hogy növelhető-e a keverékben a növényi olaj aránya tetszőleges mértékben. A londoni Heathrow-ról délben indult gép, helyi idő szerint délután három óra magasságában landol a New York-i JFK-n.
Az SAF használata nem igényel semmilyen átalakítást a repülőgépeken, ugyanazokat a hajtóműveket működtetve repülik át az Atlanti-óceánt. A teszt sikerén felül, egy másik probléma megoldása még mindenképp várat magára, nevezetesen az üzemanyag ára. A repülőt jóval kevesebb károsanyag kibocsátásával működtető alternatív üzemanyag jelenleg a hagyományosnak a három-ötszörösébe kerül, ami egyelőre alaposan megnehezítene egy globális átállást.
A másik komoly dilemma, hogy tényleg a repülőkhöz kell-e használni a bioüzemanyagot. Sokan ugyanis logikusan úgy gondolják, hogy az SAF-fel a lényegesen környezetszennyezőbb autózást kellene tehermentesíteni a sok fosszilis üzemanyag elégetésétől.