Hirdetés

Olaszországból érkezik egy új „ultra prémium” elektromos autómárka

|

A látványos formaterv kialakításánál kihasználták, hogy az elektromos autókat nem kötik ugyanazok a korlátok, mint a belső égésű motoros változatokat.

Hirdetés

Az elektromos autók többsége egyelőre meglehetősen drága - az ökölszabály szerint egy elektromos autó nagyjából 40 százalékkal drágább, mint egy azonos felszereltségű benzines vagy dízel modell. Ez persze érthető, hiszen viszonylag új technológiáról van szó. Elektromos járműveket már az autózás hajnalán is fejlesztettek, azonban a tömeggyártásba végül a benzinmotoros gépkocsik kerültek, így a villanyautók igazi korszakát körülbelül a kétezres évek végétől (a Tesla Roadster 2008-ban jelent meg), vagy a kétezertízes évek elejétől (a tömegmodellnek szánt Nissan Leaf első generációját 2011-ben mutatták be) számíthatjuk.

Szűk másfél évtizedről van szó, ami még kevés volt ahhoz, hogy megjelenjenek az igazán sikeres, nagy volumenben értékesíthető elektromos járművek. Nem véletlen, hogy a legtöbb gyártó először a magasabb presztízsű, luxus és prémium kategóriák meghódításával próbálkozik. Ilyen az elektromos autókat fejlesztő olasz startup, az Aehra is, amely kifejezetten a prémium kategóriának is a tetejét célozza meg, drámai megjelenésű SUV-jával - írja az InsideEVs.

Az Aehra egyelőre névtelen SUV-jának nem csak a megjelenése, a működése is elég látványos lesz (Fotó: Aehra)
Az Aehra egyelőre névtelen SUV-jának nem csak a megjelenése, a működése is elég látványos lesz (Fotó: Aehra)

A cég eleve ultra prémium autógyártóként aposztrofálja magát, azaz olyan gyártók nyomdokaiba kíván lépni, mint a Rolls-Royce, amely nemrég mutatta be első tisztán elektromos modelljét, vagy a Bentley, amelynek első elektromos autójában gombnyomásra lehet majd korlátozni a teljesítményt, ha valakinek túl sok lenne a jóból. Említhetnénk még a horvát csodagyerek, Mate Rimac cége által fejlesztett Rimac Nevera elektromos hiperautót is, amelynek első példányát bő kétmillió dollárért az egykori Forma-1 bajnok, Nico Rosberg vásárolta meg. Az Aehra épp a hasonló autórajongók számára fejleszt.

Hirdetés

A cég első modelljéről nemrég tettek közzé néhány, kétségtelenül látványos fotót. Egy modern vonalvezetésű SUV-ről - esetleg crossover SUV-ről - van szó, amely megjelenésében a Lamborghini Urus vagy a Lotus Eletre formavilágát idézi meg, azonban már messziről látszik, hogy itt még az említett márkáknál is komolyabban vették a minőséget és a prémium megjelenést.

Az ultra prémium SUV a legmagasabb minőséget ígéri, rengeteg pénzért (Fotó: Aehra)
Az ultra prémium SUV a legmagasabb minőséget ígéri, rengeteg pénzért (Fotó: Aehra)

A fejlesztés során átléptük azokat a konzervatív korlátokat, amelyek a többi autógyártót akadályozzák abban, hogy a korszellemnek megfelelő elektromos autókat fejlesszenek. Ehelyett egy igen bátor megközelítést választottunk. Az SUV-nkkal olyan autót hoztunk létre, amely nagyságrendekkel haladja meg az autóipar erre a járműkategóriára vontakozó megoldásait: a stílus és a kényelem terén új etalonná szeretnénk válni. Ehhez egy olyan, egy darabból gyártott (monobody) karosszéria-megoldást választottunk, amit Olaszországban régebben széleskörben alkalmaztak, ma azonban jellemzően a hiperautóknál használnak csak ilyet

- árulta el Filippo Perini, az Aehra vezető dizájnere.

Az autó teljesítményéről a startup weboldalán lehet néhány információra bukkanni: a nagyjából 5,1 méter hosszú SUV körülbelül 800 lóerős teljesítményre lesz majd képes, egy töltéssel pedig valamivel kevesebb mint 800 kilométert tud majd megtenni. A maximális sebessége 265 km/h körül alakul, igaz, ezt elektronikusan leszabályozzák, így lehet, hogy maga az autó ennél többre is képes lenne. Az áramvonalas külsejpnek tervezéséhez úgynevezett számítógépes áramlástani (computational fluid dynamics - CFD) modellezést használtak, amelynek segítségével tudták kialakítani az autó végleges fomráját. A légellenállási alaktényezőt ugyan nem árulták el, de várhatóan elég jó lesz majd, ha nem is éri el a Mercedes EQS közúti autók közt jelenleg világelső 0,20-as értékét.

A cég 2025-ben szeretné leszállítani az első példányokat a leendő tulajdonosoknak, jövő év februárjában pedig máris bemutatnák második modelljüket, ami az eddigi értesülések szerint egy sportos elektromos szedán lehet. A két autó várhatóan egyszerre kerül majd kereskedelmi forgalomba.

Az Aehra évi 20-25 ezer jármá értékesítésével számol, azt azonban egyelőre még nem árulták el, hogy a gyártást melyik országban tervezik. Korábban a cég képviselői azt mondták, hogy Olaszország jó terep lenne erre, figyelembe véve az ország autógyártói tapasztalatait, különösen, ami a kis példányszámú, jellemzően kézzel készülő luxusautókat illeti. A cég weboldaláról az árakkal kapcsolatban annyi derült ki, hogy nagyjából 160-180 ezer dollár körüli összeget kell majd fizetni az Aehra első modelljéért, azaz nagyjából 64 és 72 millió forintot.

Hirdetés

Úgy tűnik, AdBlockert használsz, amivel megakadályozod a reklámok megjelenítését. Amennyiben szeretnéd támogatni a munkánkat, kérjük add hozzá az oldalt a kivételek listájához, vagy támogass minket közvetlenül! További információért kattints!

Ne maradj le a legfontosabb zöld hírekről! Engedélyezd az értesítéseket és az elsők között olvashatod a legfrissebb cikkeinket e-mobilitás, okosváros és okosotthon témákban (hogy a többiről ne is beszéljünk! :)